„Веднъж при Абу Ханифе дошъл човек, за да започне с него спор относно
предопределението.
Тогава А.Х. му казал : „Нима не знаеш, че този, който се опитва да промени предопределеното е като онзи, който гледа слънчевите петна?!
И колкото повече гледа, толкова повече се
обърква?“.
/ „Калаид Укуд ал-Акйан“
/2.
Абу Ханифе : „Всевишния
Аллах е притежавал извечни знания за нещата още преди те да се появят“./
„ал-Фикх ал-Акбар“, стр. 302,303/3.
Абу Ханифе е казал: „Всевишния Аллах знае за несъществуащото,
което е в небитието и не е създадено, както и за това, какво трябвва да бъде, ако то съществува. Аллах знае за
сътвореното, което съществува в битието, както и какъв ще бъде неговия край.“
/ ал-Фикх ал-Акбар, стр.302/4.
Абу Ханифе : „Неговото
предопределение е в Съхранените Скрижали /ал-Ляух ал-Махфуз – „ал-фикх
ал-Акбар, стр.302/5.
Абу Ханифе: „Свидетелстваме,
че Аллах е заповядал на писалката да пише и Перото попитало:“ Какво да пишем,
о, Господи?“. Всевишния отговорил:“Пиши всичко, което ще се случи до Деня на
Възкресението!“- за това свидетелстват следните аяти: „ И
всяко нещо, което са вършили го има в писанията. Всичко, малко или голямо е
записано“. /Сура Луната :52-53/ / „Китаб ал-Усиййа“ стр.21/6.
Абу Ханифе:
„Нищо не се случва нито в този свят/ дун’я/,
нито в бъдещия живот /ахират/, освен по Неговата воля“ /
„ал-Фикх ал-Акбар“, стр. 302/7.
Абу Хнифе : „Аллах
е създал всичко съществуващо от нищото“ /“ал-Фикх ал-Акбар“, стр.302/8.
Абу Ханифе: „Аллах
е Създател /Халик/ и преди да започне
Сътворението“ /“ал-Фикх ал-Акбар“, стр. 304/9.
Абу Ханифе: „Ние
свидетелстваме, че човекът, със своите действия, знания, мисли е сътворен. И
тъй като извършващият действия е сътворен, то неговите действия се явяват още
повече сътворени!“ /“ Китаб ал-Уасиййа“, стр.14/10.
Абу Ханифе: „Всички
действия на божиите раби – било то движение или покой се извършват от самите
тях, а Всевишния Аллах се явява техен Създател. Всички тези действия се случват
по волята на Аллах, с Неговото знание, Неговото творчество, Неговата
предварителна програма“. / „ал-Фикх ал-Акбар“, стр.303/11.
Абу Ханифе: „Всички
действия на хората, в действителност се извършват от тях самите, но ги е създал
Всевишния Аллах. Всички тези действия по волята на Аллах са предварително
програмирани от Него. Всички действия изискват покорност и са задължителни
поради волята на Аллах да бъдат извършени, поради Неговата любов, Неговото доволство, Неговото
знание за тях, Неговата воля, Неговата предварителна програма и Неговото
Творчество. А всички грехове произтичат с Негово знание, по Негова програма и
воля, но не поради любовта Му към тях или желанието Му да бъдат извършени“.
/ „ал-Фикх ал-Акбар“, стр.302/ 12.
Абу Ханифе: „
Всевишния Аллах е създал творения, които са били освободени от неверие /куфр/
или вяра/иман/. След това, обръщайки се към тях утвърждава позволено и забрани.
Невярващ е станал онзи, кото поради своите действия е попаднал в неверие –
непризнаване и упорито отричане на истината –лишавайки се от подкрепата на
Аллах Всевишния. Вярващ станал този, който затвърдил убеждението си чрез своите
действия и утвърждения – шахада- и
своето убеждение – в сърцето си, благодарение на помощта на Всевишния.“
/„ал-Фикх ал-Акбар“, стр.302-303/ 13.
Абу Ханифе: „Аллах
извадил потомството на Адам от чреслата му и прашинка. Той го направил разумно,
после му заповядал да повярва и му забранил да попада в неверие и те признали
Неговото Величие.От тяхна страна това се явява вяра/иман/ и хората се раждат в
това състояние на Единобожие/фитра/. Този, който попаднал в неверие и изменил
на договора с Бога, сменил и изменил своята фитра.Този, който повярвал и
потвърдил своята вяра стои на твърда основа и продължава да се намира в
състояние фитра“. /„ал-Фикх ал-Акбар“, стр.302/14.
Абу Ханифе: „Той
е Онзи, Който първоначално е програмирал, след това е сътворил всичко
съществуващо. Нито в този свят, нито в
бъдещето има нещо, което излиза извън рамките на Неговата воля, Знание,
програма и записа в Съхранените Скрижали.“ /„ал-Фикх
ал-Акбар“, стр.302“/ 15.
Абу Ханифе:“Той
не е принудил нито едно от творенията си нито към неверие, нито към вяра.
Напротив, Той ги е създал действащи лица и вярата, заедно с неверието са деяния
на самите хора. Всевишния знае, че ако някой попадне в неверие, а след това
повярва, Той ще го признае за вярващ, и ще го възлюби, тъй като това по никакъв
начин не ще измени на Неговото знание.“ /„ал-Фикх ал-Акбар“,
стр.303“/„Ал-када
уа ал-кадар“ – вяра в предопределението е една от
основите на вярата като такава. Човек не се счита вярващ, ако не вярва в това.
Всевишния Аллах е казал: Наистина, Ние сътворихме всяко нещо с мяра /*в руския превод е предопределение,
на английски е Qadar /(divine Preordainments of all things
before their creations…)
/Сура
54:49/Както е предадено от
Ибн Хаджар ал-Аскани по думите на ар-Рагиб ал-Асфахани, предопределениeто е показател за могъщестото на
Предопределящия и за това, че Му е известно предопределеното. /Фатх ал-Бари 11/
477/Аллах Всевишния притежава
абсолютно могъщество и за Него няма невъзможно нещо. Сред Неговите имена е и
Ал-Кадир /Могъщия/, а могъществото е едно от Неговите качества.Думата القادر /кадир/ се явява дествително причастие на глагола قدر
/кадара/. Кадир има усилен смисъл, означава „извършващ всичко, което
пожелае в граници, обусловени от
мъдрост, и това качество не може да се приписва на никой друг, освен Могъщия и
Велик Аллах. В Корана е казано : „...Да,
Той над всяко нещо има сила...“ /46: 33/Когато попитали имам
Ахмад за предопределението, той отговорил: „ Предопределението – това е Могъществото на
Аллах“ / Маджма Ал-фатауа 8/308/Ибн Кайим е писал: „Имам Ахмад е казал, че предопределението,
това е Могъществото на Аллах. То показва точността на Ахмад и дълбоките му
познания в областта на религията“. Съгласно възгледите на Ахл ас-Сунна уа ал – джама’а
в предопределението на Всевишния има 4 степени, които се потвърждават от
Корана и Сунната:1.Първа
степен – абсолютното знание на Аллах за всичко, което съществува и което не
съществува. Това знание Аллах притежава извечно.2.Втората
степен – това са записите в Съхранените Скрижали за съдбата на всички творения
и всичко, което трябва да се случи до Съдния ден. Този запис е бил направен за
петдесет хиляди години до сътворението на небесата и земята. 3.Трета
степен – желанието на Аллах. Случва се само това, което Аллах пожелае, а това,
което не желае – не може да се случи.4.Четъртата
степен – сътворяването на всичко съществуващо от Всевишния. Могъществото на
Аллах е абсолютно, Той е създал творения, които извършват действия, както и
самите действия. Когато думите ал-када и ал-кадар се
използват заедно, то под ал-када се разбират първите три степени, а под думата
ал-кадар – последната степен.Бележки:
Абу Ханифе, Аллах да се
смили над него, починал в средата на месец шаууал, 150 година от хиджра.Съществува предание от Абу
Хаййан аз-Заийади: „ До мен достигна
предание, че когато Абу Ханифе почувствал плриближаването на смъртта, той
направил сежде, по време на което душата му напуснала тялото“... По
материали на сайта: http://abuhanifa.ru
предопределението.
Тогава А.Х. му казал : „Нима не знаеш, че този, който се опитва да промени предопределеното е като онзи, който гледа слънчевите петна?!
И колкото повече гледа, толкова повече се
обърква?“.
/ „Калаид Укуд ал-Акйан“
/2.
Абу Ханифе : „Всевишния
Аллах е притежавал извечни знания за нещата още преди те да се появят“./
„ал-Фикх ал-Акбар“, стр. 302,303/3.
Абу Ханифе е казал: „Всевишния Аллах знае за несъществуащото,
което е в небитието и не е създадено, както и за това, какво трябвва да бъде, ако то съществува. Аллах знае за
сътвореното, което съществува в битието, както и какъв ще бъде неговия край.“
/ ал-Фикх ал-Акбар, стр.302/4.
Абу Ханифе : „Неговото
предопределение е в Съхранените Скрижали /ал-Ляух ал-Махфуз – „ал-фикх
ал-Акбар, стр.302/5.
Абу Ханифе: „Свидетелстваме,
че Аллах е заповядал на писалката да пише и Перото попитало:“ Какво да пишем,
о, Господи?“. Всевишния отговорил:“Пиши всичко, което ще се случи до Деня на
Възкресението!“- за това свидетелстват следните аяти: „ И
всяко нещо, което са вършили го има в писанията. Всичко, малко или голямо е
записано“. /Сура Луната :52-53/ / „Китаб ал-Усиййа“ стр.21/6.
Абу Ханифе:
„Нищо не се случва нито в този свят/ дун’я/,
нито в бъдещия живот /ахират/, освен по Неговата воля“ /
„ал-Фикх ал-Акбар“, стр. 302/7.
Абу Хнифе : „Аллах
е създал всичко съществуващо от нищото“ /“ал-Фикх ал-Акбар“, стр.302/8.
Абу Ханифе: „Аллах
е Създател /Халик/ и преди да започне
Сътворението“ /“ал-Фикх ал-Акбар“, стр. 304/9.
Абу Ханифе: „Ние
свидетелстваме, че човекът, със своите действия, знания, мисли е сътворен. И
тъй като извършващият действия е сътворен, то неговите действия се явяват още
повече сътворени!“ /“ Китаб ал-Уасиййа“, стр.14/10.
Абу Ханифе: „Всички
действия на божиите раби – било то движение или покой се извършват от самите
тях, а Всевишния Аллах се явява техен Създател. Всички тези действия се случват
по волята на Аллах, с Неговото знание, Неговото творчество, Неговата
предварителна програма“. / „ал-Фикх ал-Акбар“, стр.303/11.
Абу Ханифе: „Всички
действия на хората, в действителност се извършват от тях самите, но ги е създал
Всевишния Аллах. Всички тези действия по волята на Аллах са предварително
програмирани от Него. Всички действия изискват покорност и са задължителни
поради волята на Аллах да бъдат извършени, поради Неговата любов, Неговото доволство, Неговото
знание за тях, Неговата воля, Неговата предварителна програма и Неговото
Творчество. А всички грехове произтичат с Негово знание, по Негова програма и
воля, но не поради любовта Му към тях или желанието Му да бъдат извършени“.
/ „ал-Фикх ал-Акбар“, стр.302/ 12.
Абу Ханифе: „
Всевишния Аллах е създал творения, които са били освободени от неверие /куфр/
или вяра/иман/. След това, обръщайки се към тях утвърждава позволено и забрани.
Невярващ е станал онзи, кото поради своите действия е попаднал в неверие –
непризнаване и упорито отричане на истината –лишавайки се от подкрепата на
Аллах Всевишния. Вярващ станал този, който затвърдил убеждението си чрез своите
действия и утвърждения – шахада- и
своето убеждение – в сърцето си, благодарение на помощта на Всевишния.“
/„ал-Фикх ал-Акбар“, стр.302-303/ 13.
Абу Ханифе: „Аллах
извадил потомството на Адам от чреслата му и прашинка. Той го направил разумно,
после му заповядал да повярва и му забранил да попада в неверие и те признали
Неговото Величие.От тяхна страна това се явява вяра/иман/ и хората се раждат в
това състояние на Единобожие/фитра/. Този, който попаднал в неверие и изменил
на договора с Бога, сменил и изменил своята фитра.Този, който повярвал и
потвърдил своята вяра стои на твърда основа и продължава да се намира в
състояние фитра“. /„ал-Фикх ал-Акбар“, стр.302/14.
Абу Ханифе: „Той
е Онзи, Който първоначално е програмирал, след това е сътворил всичко
съществуващо. Нито в този свят, нито в
бъдещето има нещо, което излиза извън рамките на Неговата воля, Знание,
програма и записа в Съхранените Скрижали.“ /„ал-Фикх
ал-Акбар“, стр.302“/ 15.
Абу Ханифе:“Той
не е принудил нито едно от творенията си нито към неверие, нито към вяра.
Напротив, Той ги е създал действащи лица и вярата, заедно с неверието са деяния
на самите хора. Всевишния знае, че ако някой попадне в неверие, а след това
повярва, Той ще го признае за вярващ, и ще го възлюби, тъй като това по никакъв
начин не ще измени на Неговото знание.“ /„ал-Фикх ал-Акбар“,
стр.303“/„Ал-када
уа ал-кадар“ – вяра в предопределението е една от
основите на вярата като такава. Човек не се счита вярващ, ако не вярва в това.
Всевишния Аллах е казал: Наистина, Ние сътворихме всяко нещо с мяра /*в руския превод е предопределение,
на английски е Qadar /(divine Preordainments of all things
before their creations…)
/Сура
54:49/Както е предадено от
Ибн Хаджар ал-Аскани по думите на ар-Рагиб ал-Асфахани, предопределениeто е показател за могъщестото на
Предопределящия и за това, че Му е известно предопределеното. /Фатх ал-Бари 11/
477/Аллах Всевишния притежава
абсолютно могъщество и за Него няма невъзможно нещо. Сред Неговите имена е и
Ал-Кадир /Могъщия/, а могъществото е едно от Неговите качества.Думата القادر /кадир/ се явява дествително причастие на глагола قدر
/кадара/. Кадир има усилен смисъл, означава „извършващ всичко, което
пожелае в граници, обусловени от
мъдрост, и това качество не може да се приписва на никой друг, освен Могъщия и
Велик Аллах. В Корана е казано : „...Да,
Той над всяко нещо има сила...“ /46: 33/Когато попитали имам
Ахмад за предопределението, той отговорил: „ Предопределението – това е Могъществото на
Аллах“ / Маджма Ал-фатауа 8/308/Ибн Кайим е писал: „Имам Ахмад е казал, че предопределението,
това е Могъществото на Аллах. То показва точността на Ахмад и дълбоките му
познания в областта на религията“. Съгласно възгледите на Ахл ас-Сунна уа ал – джама’а
в предопределението на Всевишния има 4 степени, които се потвърждават от
Корана и Сунната:1.Първа
степен – абсолютното знание на Аллах за всичко, което съществува и което не
съществува. Това знание Аллах притежава извечно.2.Втората
степен – това са записите в Съхранените Скрижали за съдбата на всички творения
и всичко, което трябва да се случи до Съдния ден. Този запис е бил направен за
петдесет хиляди години до сътворението на небесата и земята. 3.Трета
степен – желанието на Аллах. Случва се само това, което Аллах пожелае, а това,
което не желае – не може да се случи.4.Четъртата
степен – сътворяването на всичко съществуващо от Всевишния. Могъществото на
Аллах е абсолютно, Той е създал творения, които извършват действия, както и
самите действия. Когато думите ал-када и ал-кадар се
използват заедно, то под ал-када се разбират първите три степени, а под думата
ал-кадар – последната степен.Бележки:
Абу Ханифе, Аллах да се
смили над него, починал в средата на месец шаууал, 150 година от хиджра.Съществува предание от Абу
Хаййан аз-Заийади: „ До мен достигна
предание, че когато Абу Ханифе почувствал плриближаването на смъртта, той
направил сежде, по време на което душата му напуснала тялото“... По
материали на сайта: http://abuhanifa.ru
Няма коментари:
Публикуване на коментар