понеделник, 19 ноември 2018 г.

РАЗДЕЛ ЗА МНОГОТО НАЧИНИ ДА СЕ ВЪРШИ ДОБРО-ГРАДИНИТЕ НА ПРАВЕДНИЦИТЕ

РАЗДЕЛ ЗА МНОГОТО НАЧИНИ ДА СЕ ВЪРШИ ДОБРО


Аллах Всевишния е казал: „Каквото и добро да сторите, Аллах го знае..“ (2: 215)
И е казал: „Каквато и добрина да сторите, Аллах я узнава…“ (2: 197).
И е казал също: „Който извърши добро, дори с тежест на прашинка, ще го види“ (99: 7).
И е казал Аллах Всевишния: „Който върши праведни дела, то е за самия него…“ (45: 15).
На тази тема има много коранични знамения.
Що се отнася до хадисите, и те са твърде много, затова ще споменем част от тях:

119. Първият:
„От Абу Зар Джундуб, син на Джунада, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Попитах: „Пратенико на Аллах, кои са най-добрите дела?[1]“ Отговори: „Вярата в Аллах и Свещената борба по Неговия път.“ Попитах: „Кои роби са най-добрите за освобождаване?“ Отговори: „Най-ценените от собствениците им и най-скъпите“. Попитах: „А ако не [мога да] го сторя?“ Отговори: „Тогава ще помогнеш на някого в работата му или ще свършиш нещо за такъв, който не умее“. Казах: „Пратенико на Аллах, какво мислиш, ако не ми стигат силите да свърша нещо?“ Каза: „Ще се въздържаш да правиш зло на хората и това ще бъде подаяние за самия теб“ (всепризнат хадис).

120. Вторият:
„Също от Абу Зар, Аллах да е доволен от него, се предава, че Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „От сутринта всяка става на вашето тяло е длъжна да дарява милостиня. Милостиня е всяко [изричане на] Преславен е Аллах![2] Милостиня е всяко Хвала на Аллах![3] Милостиня е всяко Няма друг бог освен Аллах![4] Милостиня е всяко Аллах е Най-великия![5] Милостиня е и повеляването на одобряването, и възбраняването на отхвърляното. Равностойни на това са два поклона, отслужени в зори“ (разказан от Муслим).

121. Третият:
„Пак от него се предават думите: „Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Бяха ми показани и добрите, и лошите деяния на моята общност. Установих, че сред добрите деяния е махането от пътя[6] на онова, което пречи, и установих, че сред лошите деяния е плюенето[7] в джамията, без да се заравя слюнката“ (разказан от Муслим).

122. Четвъртият:
„От него се предава, че някои хора казали: „Пратенико на Аллах, богатите взимат всички награди. Те се молят, както и ние се молим, говеят, както и ние говеем, и дават милостиня от излишъка на имотите си.“ Той отговори: „Нима Аллах не ви е отредил нищо, което да давате като милостиня? Милостиня е всяко [произнасяне на] Пречист е Аллах! Милостиня е всяко Аллах е Най-великия! Милостиня е всяко Хвала на Аллах! Милостиня е всяко Няма друг бог освен Аллах![8] Милостиня е всяко повеляване на одобряваното и всяко възбраняване на отхвърляното, както и всяко обладаване [на съпругата]“. Тогава те попитаха: „Пратенико на Аллах, нима ще получи награда онзи от нас, който се отдаде на страстта си?“ Той отговори: “Как мислите, ако го направи по възбранен начин, няма ли да носи грях? Също и ако го направи по позволен начин, няма ли да получи отплата?“ (разказан от Муслим)

123. Петият:
„Пак от него се предават думите, че Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Не пренебрегвай нищо от добротворството, дори само това, да срещаш своя брат с приветливо лице!“ (разказан от Муслим)

124. Шестият:
„От Абу Хурайра, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Даването на милостиня е дълг за всяка става от човешкото тяло във всеки ден, през който слънцето изгрява. Милостиня е да бъдеш справедлив между двама [спорещи]. Милостиня е да помогнеш на човек да се качи на добичето си или да вдигне на него вещите си. Милостиня е и добрата дума. Милостиня е и всяка твоя крачка, извървяна към [мястото за] молитвата. Милостиня е и да махнеш от пътя нещо, което пречи“ (всепризнат хадис).
Този хадис е предаден също от Муслим чрез разказ на Аиша, Аллах да е доволен от нея, която е казала: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Всеки човек измежду синовете на Адам е сътворен с триста и шейсет стави. Който изрича Аллах е Най-великия!, Хвала на Аллах!, Няма друг бог освен Аллах!, Преславен е Аллах!, и който моли Аллах за опрощение, или маха от пътя на хората камък или тръни, или кости, или повелява одобряваното, или възбранява отхвърляното, той прави всичко това с триста и шейсетте си стави и вечерта в същия ден се е отдалечил от Огъня“.

125. Седмият:
„Пак от него се предава, че Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Който отиде в джамията сутрин или вечер, Аллах е приготвил за него угощения в Рая всеки път, когато отива“ (всепризнат хадис).

126. Осмият:
„Пак от него се предава: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Мюсюлмански жени, нека никоя съседка не се отнася пренебрежително към друга, дори ако й прати само джолан от овца!“ (всепризнат хадис).

127. Деветият:
„Пак от него се предава, че Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Вярата има седемдесет и няколко или шейсет и няколко клона. Най-добрият от тях са словата Ля иляха илляллах (Няма друг бог освен Аллах!), а най-ниският – да се махне от пътя нещо, което пречи. И свенливостта е клон на вярата“ (всепризнат хадис).

128. Десетият:
„Пак от него се предава, че Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Докато някакъв мъж вървял по пътя, го обзела силна жажда. Той намерил кладенец, слязъл до него и пил. После излязъл и тогава видял куче с изплезен език, което от жажда яде влажната земя. Мъжът си казал: „Това куче е толкова ожадняло, колкото бях и аз“. Слязъл при кладенеца, напълнил обувката си с вода, после я захапал с уста, докато се изкачи, и напоил кучето. Аллах му се отблагодарил, като опростил греховете му“. Казаха: „Пратенико на Аллах, и заради животните ли има отплата за нас?“ Той каза: „Заради всяко живо същество има отплата“ (всепризнат хадис).
Във вариант на ал-Бухари се казва: „Аллах му се отблагодарил, като опростил греховете му и го въвел в Рая“. Във вариант на двамата [Муслим и ал-Бухари] се казва: „Примряло от жажда куче обикаляло край кладенец и тогава го видяла блудница измежду израилтяните. Тя свалила галоша си, напълнила го заради кучето и го напоила. Заради това й били опростени греховете“.

129. Единайсетият:
„Пак от него се предава, че Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Видях мъж да лежи[9] в Рая заради дърво, което отрязал, защото се намирало насред пътя и пречело на мюсюлманите“ (разказан от Муслим).
В друг вариант се казва: „Един мъж минал покрай клон от дърво насред пътя и си рекъл: „Кълна се в Аллах, ще го преместя заради мюсюлманите, да не им пречи“. И бил въведен в Рая“.
В друг вариант на двамата се казва: „Както някакъв мъж вървял по пътя, се натъкнал на бодлив клон и го отметнал назад. Аллах му се отблагодарил, като опростил греховете му“.

130. Дванайсетият:
„Пак от него се предават думите: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Който извърши обредното измиване уду и го направи добре, после отиде [в джамията] за петъчната молитва, слуша и мълчи, на него му се опрощава стореното между този и предишния петък, и три дни в добавка. А който си попипва камъчета, той се занимава с празни неща“ (разказан от Муслим).

131. Тринайсетият:
„Пак от него се предава, че Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Когато рабът-мюсюлманин[10] извърши обредното измиване уду и измие лицето си, с водата[11] от него излиза всяко прегрешение, което е сторил с поглед; когато измие ръцете си, с водата от тях излиза всяко прегрешение, сторено при пипане; когато измие краката си, с водата от тях излиза всяко прегрешение, сторено при вървене, докато той излезе пречистен от греховете си“ (разказан от Муслим).

132. Четиринайсетият:
„Пак от него се предава, че Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Петте молитви, петъчната молитва до следващата петъчна молитва и месец Рамадан до следващия Рамадан са изкупление за малките провинения, сторени между тях, ако се избягват големите грехове“ (разказан от Муслим).

133. Петнайсетият:
„Пак от него се предават думите: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Да ви посоча ли заради какво Аллах изличава прегрешенията и издига по степени?“ Казаха: „Разбира се, Пратенико на Аллах!“ Каза: „Заради пълното извършване на обредното измиване уду въпреки неудобствата, заради многото стъпки по пътя към джамиите и заради изчакването на следващата молитва. Това е за вас борбата“[12] (разказан от Муслим).

134. Шестнайсетият:
„От Абу Муса ал-Ашари, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Който отслужва сутрешната и следобедната молитва, той е влязъл в Рая“ (всепризнат хадис).

135. Седемнайсетият:
„Пак от него се предават думите: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Когато рабът е болен или на път[13], на него му се записва същото [въздаяние], както за онова, което е вършел у дома и при [добро] здраве“ (разказан от ал-Бухари).

136. Осемнайсетият:
„От Джабир, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Всяко одобрявано деяние е милостиня“ (Разказан от ал-Бухари. Разказан е и от Муслим чрез варианта на Хузайфа, Аллах да е доволен от него).

137. Деветнайсетият:
„Пак от него се предават думите: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Всеки мюсюлманин, засадил насаждение, дава милостиня чрез изяденото от реколтата му, и откраднатото от нея е негова милостиня, и ако някой и́ нанесе щети, пак е дадена от него милостиня“ (разказан от Муслим).
В друг вариант се казва: „Винаги щом мюсюлманин засади насаждение и от него яде човек, добиче или птица, това е дадена от него милостиня до Деня на възкресението“.
В друг вариант се казва: „Винаги щом мюсюлманин засади насаждение и посее посев, и от него яде човек, животно или нещо друго, това е дадена от него милостиня“.

138. И двамата [Муслим и ал-Бухари] предават горния хадис с разказа на Анас, Аллах да е доволен от него.

139. Двайсетият:
„Пак от него се предават думите: „Бану Салима[14] поискаха да се преместят близо до джамията и това стигна до Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари. Той им каза: „Научих, че искате да се преместите близо до джамията. “ Казаха: „Да, Пратенико на Аллах, наистина искахме това“. Той каза: „Бану Салима, в домовете ви се записват следите ви. Бану Салима, в домовете ви се записват следите ви“ [15] (разказан от Муслим).
В друг вариант, предаден от Муслим, се казва: „За всяка стъпка има степен“.

140. Разказва го и ал-Бухари с горното съдържание чрез вариант на Анас, Аллах да е доволен от него.

141. Двайсет и първият:
„От Абу ал-Мунзир Абийи, син на Кааб, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Един мъж идваше толкова отдалече в джамията, че не познавах друг такъв, но той не пропускаше молитва. Казаха му[16]: „Ако си бе купил магаре, щеше да го яздиш в мрак и пек?“ Той каза: „Не ме радва, че жилището ми е до джамията. Искам да се записват стъпките ми до джамията и при завръщането ми, когато отивам при семейството си“. Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Аллах е събрал за теб всичко това“.
В друг вариант се казва: „Твое е онова, което си начислил“[17] (разказан от Муслим).

142. Двайсет и вторият:
„От Абу Мухаммeд Абдуллах син на Амр, син на ал-Ас, Аллах да е доволен и от двамата, се предават думите: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Има четирийсет постъпки[18], най-висшата от които е да се предоставят за ползване кози[19]. Всеки, който извърши една от тях с надежда за въздаяние и с вяра в обещаното за нея, Аллах ще го въведе за това в Рая“ (разказан от ал-Бухари).

143. Двайсет и третият:
„От Ади, син на Хатим, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Чух Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, да казва: „Предпазвайте се от Огъня, дори да е само с половин фурма!“ (всепризнат хадис).
В друг вариант, предаден и от двамата [Муслим и ал-Бухари], се казва: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „С всеки от вас неговият Господ ще говори без преводач. [Човекът] ще погледне надясно и ще види само онова, което е направил отпреди. И ще погледне наляво, и ще види само онова, което е направил отпреди. И ще погледне пред себе си, и ще види само Огъня насреща си. Предпазвайте се от Огъня, дори само с половин фурма! А който няма и това, тогава – поне с добра дума“.

144. Двайсет и четвъртият:
„От Анас, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Наистина Аллах е доволен от раба, когато той се храни и го възхвалява за храната, или когато пие и го възхвалява за питието“ (разказан от Муслим).

145. Двайсет и петият:
„От Абу Муса, Аллах да е доволен от него, се предава, че Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Всеки мюсюлманин трябва да дава милостиня.“ Той попита: „Какво мислиш, ако не намери [за дар]?“ Отговори: „Да работи с ръцете си и тогава ще е полезен и за себе си, и ще дава милостиня“. Попита: „Какво мислиш, ако не може?“ Отговори: „Да помогне на нуждаещ се човек в беда“. Попита: „А какво мислиш, ако не може?“ Отговори: „Да повелява одобряваното или благото!“ Попита: „Какво мислиш, ако не стори [това]?“ Отговори: „Да се въздържа от злосторство. И това е милостиня“ (всепризнат хадис).
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Делата, за които се получава най-голямо въздаяние при Аллах.
[2] Субханаллах.
[3] Алхамдулиллах.
[4] Ля иляха илляллах.
[5] Аллаху акбар.
[6] Маха се от пътя онова, което може да причини неудобства на минувачите.
[7] Буквално е казано „да се храчи“, но повечето учени го тълкуват както сме го превели.
[8] Вж. бележките към хадис 120.
[9] Буквално: „да се обръща [на ложето]“
[10] Или вярващият.
[11] Или с последната капка вода.
[12] Арабската дума рибат е преведена най-общо като „борбата“, но тя в действителност означава пребиваване на някое място за водене на Свещена борба срещу врага, както и впрягане и подготовка на конете за битка.
[13] Когато е възпрепятстван да изпълнява религиозните си задължения.
[14] Известно племе измежду мединските помощници (ансарите), Аллах да е доволен от тях.
[15] Записват се стъпките, които човек извървява към джамията.
[16] Или „казах му”.
[17] Т.е. което си направил, за да се увеличи броят на стъпките ти при отиването в джамията, за да получиш по-голямо въздаяние в отвъдния живот.
[18] Видове благочестие.
[19] Да се оставят на някого, за да пие издоеното от тях мляко, после да му бъдат върнати.

Няма коментари:

Публикуване на коментар