В хадис предаден от Бухари и Муслим, с първоизточник Есма бинт Абу Бакр, се казва, че
Пратеника саллаху алейхи уеселлим е казал:
'Когато ще съм на езерото, за да видя кои от вас ще идват при мене,някои хора ще бъдат отдалечени от мене и тогава аз ще кажа:
'О,Господи,те са от мене, от моята общност!
' Но ще ми се каже:
Не узна ли каккво са сторили след тебе?!
КЪлна се в Аллах,че след тебе те продължили да се отвръщат (от религията и от нея им е останало само прозвището-вярващи).
(Бухари,Муслим,Науауаи,15/55)
За какво езеро се говори в хадиса?
ОТГОВОР:
Този хадис е сведен от ал-Бухари и Муслим, от много сподвижници в различни версии
(тоест с употребата на различни фрази).
Ето и една от версиите предадена от сподвижника
Сахл Ибн Саад радияллаху анху, която звучи по следния начин:
Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
“Аз ще отида до водоема (малко езеро), преди вас и който дойде при мен ще пие (вода от водоема), и който пие от този водоем, той никога няма да почувства жажда.
При мен ще се приближат хора
(или група хора, или както е в друг вариант част от моите сподвижници),
които аз познавам и те ме знаят, но ще бъдем разделени, и тогава аз ще кажа:
"Те са от мен " (в други версии:
Това са моите сподвижници).
И ще се каже:
"Ти не знаеш, какво са сторили след теб (след твоето напускане)".
И тогава аз ще кажа:
"Махнете се далече от мен!
Махнете де далеч от мен, тези, които са изменили след моето напускане".
/Този хадис е сведен от ал-Бухари 6212 и Муслим 2290./
И така, в даденият хадис виждаме, че в Деня Къямет на Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, ще бъде даден водоем, от който ще бъде напоена общността Умма на Пророка Мухаммед салляллаху алейхи ве селлем, но от този водоем ще бъде прогонена група хора! Кои са тези хора?
Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, ги познава и ще каже:
Те са от мен "
(в други версии:
Това са моите сподвижници).
Фразата "от мен" се използва нерядко от Пророка салляллаху алейхи ве селлем, за да укаже привързаността на един или друг човек към ислямската общност или към Благородната Сунна на Пророка салляллаху алейхи ве селлем.
Така също в хадиса за тримата, които дошли при Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, за да научат повече за неговото поклонение се казва: ... и той салляллаху алейхи ве селлем, казал:
“Който отхвърли моята сунна (моят път), то той не е от мен”.
И сега в настоящия хадис Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал:
Те са от мен "
(в други версии: Това са моите сподвижници),
които са ме последвали и са тръгнали по моя път, затова не ги отхвърляйте, защото те са от мен!
И ще му бъде казано, че тези, които са били отхвърлени, след смъртта на Пророка салляллаху алейхи ве селлем, са се отклонили от неговия прав път и са изменили. Изменили са пътя, и са се отклонили от Благородната Сунна, и затова не са от Пророка салляллаху алейхи ве селлем! Учените от ахлю ас-Сунна тълкувайки този хадис, са пояснили, че онези, които ще бъдат отхвърлени са следните категории хора:
1- Хората, които при живота на Пророка салляллаху алейхи ве селлем, са обявили че приемат Исляма, но след неговата смърт са се отклонили от Благородната Сунна и пътя на Пророка салляллаху алейхи ве селлем, и са изменили своята религия, внасяйки изменения в законите на Всевишният Аллах – както онези хора, които решили да отменят даването на зекят след смъртта на Пророка салляллаху алейхи ве селлем, и онези, които са тръгнали след лъжепророците.
Затова против тях са били организирани военни походи от халифа Абу Бакр радияллаху анху.
2- Хора от мюсюлманската общност Умма, чак до Деня Къямет, които са внесли в религията нововъведения бидаат– а това е всяко изменение в религията след смъртта на Пророка салляллаху алейхи ве селлем, до Деня на Великия Съд.
Това мнение също се смята за правилно защото указва пояснението на Пророка салляллаху алейхи ве селлем, в други хадиси за водоема, където Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал, че той ще узнава хората от своята общност Умма по особени отличителни признаци – сиянието светлината, която ще бъде дадена на тази общност от извършването на абдест.
И ето така онези хора от ислямската Умма, които са изменили в неговата религия или въобще са изменили религията с друга ще бъдат отстранени от водоема.
И Всевишният Аллах знае най-добре!
Няма коментари:
Публикуване на коментар