хадис от Убада Ибн ас-Самит:
“Веднъж Пратеникът на Аллах
салляллаху алейхи ве селлем,
извършвал сабах намаз, в който с трудност е четял Свещения Коран.
Когато приключил с намаза, той салляллаху алейхи ве селлем, казал:
“Виждам, че четете Коран след вашия имам?”
Хората отговорили:
“О, Пратенико на Аллах!
Кълнем се в Аллах, ние го правим това!”
Пратеникът на Аллах
салляллаху алейхи ве селлем, казал:
“Не четете нищо, освен Умал-Китаб (сура “ал-Фатиха”), защото няма да бъде приет намаза на онзи, който не е прочел тази сура”
/Този хадис е сведен от Ахмед, Абу Дауд, ат-Тирмизи и Ибн Хиббан. /
От него недвусмислено следва, че ако имама дори чете на глас, то извършващите зад него намаза са длъжни да прочетат сура “ал-Фатиха” за себе си.
По този начин този хадис конкретизира текстовете с общ смисъл, на които са се опирали привържениците на първото мнение.
Съгласно принципа на мюсюлманското право,
както е известно, при наличие на конкретни текстове от предания с общ смисъл следва да се разбират в светлината на тези текстове.
Това съждение се усилва и от хадисите затова, че е обезателно да се чете сура “ал-Фатиха” във всеки рекят, защото Пратеникът на Аллах
салляллаху алейхи ве селлем,
не е правил никаква разлика между имама и онези,
които са го следвали в намаза.
Следва да се отбележи, че учените са на различно мнение относно, кога извършващия намаза зад имам трябва да чете сура “ал-Фатиха”.
От очевидния смисъл на хадисите следва, че четенето на сура “ал-Фатиха” е разрешено по време на четенето й от имама.
По-добре е обаче, според възможностите, това да се прави в промеждутъка между четенето от имама – когато той прави пауза между четенето на сура “ал-Фатиха”и другата сура.
Много от съвременните учени са отдали предпочитание на това мнение.
Който обаче чете сура “ал-Фатиха” зад имама трябва да я чете тихо, за да не създава неудобство на околните до него. ИИбн Аббас е казал, че тук става дума за задължителните фард намази.
Ал-Муджахид, Саид Ибн Джубейр, ад-Даххак,
Ибрахим ан-Нахаи, Катада, аш-Шаби, ас-Судди, Абдурахман Ибн Зейд Ибн Аслам също така са смятали,
че тук става дума за четене на Свещения Коран по време на намаза.
Имам аш-Шафий е считал, че изпълняващите намаз зад имама са длъжни да четат сура “ал-Фатиха”, независимо от това, на глас или тихо чете Свещения Коран имама, и независимо от това дали те чуват неговото четене или не.
В полза на това съждение служи и казаното от Всевишният Аллах в Свещения Коран:
Когато се чете Коранът, слушайте го и мълчете, може би ще бъдете помилвани!
/7:204/
Няма коментари:
Публикуване на коментар