сряда, 23 ноември 2016 г.

гадателство-гнева-гнет-голяма нужда-гост-грехове.- грижа

„От сина на Аббас, Аллах да е доволен и от него, и от баща му, се предава, че Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Бяха ми показани народите. Видях пророк с група, [друг] пророк с един или двама човека, [трети] пророк без никого. Тогава пред мен се извиси велико множество и предположих, че това е моята общност, но ми бе казано: „Това са Муса и неговият народ. Ала погледни към хоризонта! Погледнах и изведнъж – велико множество! Бе ми казано: „Погледни към другия хоризонт!“ И изведнъж - велико множество! Бе ми казано: „Това е твоята общност заедно със седемдесет хиляди, които влизат в Рая без равносметка и без мъчение. После той стана и влезе в жилището си, а хората се впуснаха в разговор за онези, които ще влязат в Рая без равносметка и без мъчение. Някой каза: „Може би те са онези, които са съпровождали Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари. Друг каза: „Може би са онези, които са родени като мюсюлмани и нищо не са съдружавали с Аллах. Споменаха и други неща. Тогава насреща им излезе Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, и попита: „В какъв [разговор] сте се впуснали? Съобщиха му. Той каза: „Те са онези, които не правят талисмани и не ги търсят от други хора, и които не прибягват до гадателства, и на своя Господ се уповават. Тогава се изправи Уккаша ибн Мухсин и каза: „Зови Аллах да ме стори един от тях! А той каза: „Ти си от тях. После стана и друг мъж, и каза: „Зови Аллах да стори и мен един от тях! А той каза: „Уккаша те изпревари в това
(всепризнат хадис).

-------------------------

От Абу Хурайра, Аллах да е доволен от него, се предава, че някакъв мъж помолил за съвет Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, който казал: „Не се гневи! и повторил многократно думите си: „Не се гневи!
(разказан от ал-Бухари).

----------------------

От Муаз ибн Анас, Аллах да е доволен от него, се предава, че Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Който потисне силен яд, след като е могъл да му се поддаде, него Аллах, Всеславния и Всевишния, ще призове начело на творенията в Деня на възкресението, дори ще му даде да избере която желае от чернооките райски деви
(разказан от Абу Дауд и ат-Тирмизи, който го е определил като добър хадис).

----------------------

От Сюлейман ибн Сурад, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Седях с Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, когато двама мъже се наругаха. Лицето на единия почервеня и вените му се подуха. Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Наистина знам слова, които ако [мъжът] бе изрекъл, щеше да му мине. Ако бе казал: „Аллах да ме опази от прокълнатия сатана!“, щеше да му мине“. Казаха [на мъжа]: „Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Изречи: „Аллах да ме опази от прокълнатия сатана!“

(всепризнат хадис)

------------------
От Абу Хурайра, Аллах да е доволен от него, се предава, че Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Не е силен якият в борбата, а е силен само онзи, който се владее при гняв“

(всепризнат хадис).

-------------------------------

От Анас, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Ако Аллах пожелае за Своя раб добро, Той ускорява за него възмездието в земния живот. А ако пожелае за Своя раб зло, Той се въздържа за греха му, за да му плати напълно за него в Деня на възкресението.
И е казал Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари: „Голямото въздаяние е заедно с голямото изпитание. Ако Аллах Всевишния обича някой народ, Той го подлага на изпитание. Онзи, който се задоволи, за него е доволството, а който се разгневи, за него е гневът
(разказан от ат-Тирмизи, който го е определил като добър хадис).
 
-------------------------

„От Саид ибн Абдулазиз, от Рабиа ибн Язид, от Абу Идрис ал-Хаулани, от Абу Зар Джундуб ибн Джунада, Аллах да е доволен от него, се предават следните думи на Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, които той предал от своя Господ, Всеблагословения и Всевишния:
„О, раби Мои, Аз възбраних за Себе си гнета и го сторих да е възбранен помежду ви. Затова не се угнетявайте взаимно!
О, раби Мои, всички вие сте заблудени освен онзи, когото Аз съм напътил. Затова молете Ме да ви напътя и Аз ще ви напътя!
О, раби Мои, всички вие сте гладни освен онзи, когото Аз съм нахранил. Затова молете Ме да ви нахраня и Аз ще ви нахраня!
О, раби Мои, всички вие сте голи освен онзи, когото Аз съм облякъл. Затова молете Ме да ви облека и Аз ще ви облека!
О, раби Мои, всички вие съгрешавате и денем, и нощем, а Аз опрощавам всички грехове. Затова молете Ме да ви простя и Аз ще ви простя!
О, раби Мои, вие никога не ще достигнете Моята вреда, за да Ми навредите, и не ще достигнете Моята полза, за да сте Ми полезни.
О, раби Мои, дори ако и първият, и последният от вас, и хората, и джиновете, са толкова богобоязливи, колкото е най-богобоязливото сърце на човек измежду вас, това не ще добави нищо към Моята власт.
О, раби Мои, дори ако последният и първият от вас, и хората, и джиновете, са толкова порочни, колкото е най-порочното сърце на човек измежду вас, това не ще накърни с нищо Моята власт.
О, раби Мои, дори ако последният и първият от вас, и хората, и джиновете, се възправят на едно място и Ме помолят, Аз ще дам на всеки човек каквото Ме моли. Това ще накърни Моето притежание само колкото игла накърнява морето, ако се потопи в него.
О, раби Мои, именно делата ви пресмятам, после ви въздавам според тях. Който намери добро, нека възхвалява Аллах! А който намери нещо друго, нека упреква само себе си!“
(разказан от Муслим).
Саид е казал: „Когато Абу Идрис разказваше този хадис, той падна на колене“.
Предаваме от имам Ахмад ибн Ханбал, Аллах да се смили над него, думите: „Жителите на аш-Шам нямат по-достоен от този хадис“.
 
------------------------
От Зир ибн Хубайш се предават думите: „Отидох при Сафуан ибн Ассал, Аллах да е доволен от него, за да го питам за забърсването на кожените чорапи, и той ми каза: „Какво има, Зир? Казах: „Стремя се към знанието. Каза ми: „Ангелите полагат криле пред търсещия знание, доволни от това търсене. Казах: „Безпокои ме забърсването на кожените чорапи след ходене по голяма и малка нужда. Ти бе един от сподвижниците на Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, та дойдох да те попитам дали си го чул да споменава нещо за това. Каза: „Да, повеляваше ни, когато сме на път, да не сваляме кожените си чорапи [до] три денонощия освен при съвкупление, а при ходене по голяма и малка нужда и при сън да ги забърсваме. Казах: „Чу ли го да споменава нещо за страстта? Каза: „Да, бяхме на път с Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, и докато бяхме с него, изведнъж бедуин му извика на висок глас: „Мухаммeд! Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, отговори по посока на гласа: „Ето ме! Казах му [на бедуина]: „Горко ти, говори по-тихо, ти си при Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, възбранено ти е [да крещиш]! Бедуинът каза: „Ей-богу, не ще говоря тихо. После каза: „Човек обича хората. А когато не се е присъединил към тях? Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „В Деня на възкресението човек ще бъде с онези, които обича. И продължи да ни говори, докато спомена за една врата на запад, толкова широка, че конникът може да пропътува ширината за четирийсет или седемдесет години“. Суфян, един от разказвачите, поясни: „[Тя е] по посока на аш-Шам. Аллах Всевишния я е сътворил в деня, когато е сътворил небесата и земята − отворена е за покаянието и ще бъде затворена едва когато слънцето изгрее над нея
 (разказан от ат-Тирмизи и други, които са го определили като достоверен и добър хадис).
 
---------------------
От Абу Мухаммeд Абдуллах, син на Амр, син на ал-Ас, Аллах да е доволен и от двамата, се предават думите:
 „Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, бил известен, че съм казал:
 „Кълна се в Аллах, и през деня ще говея, и през нощта ще бодърствам, докато съм жив!“ 
 Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, попита: „Ти ли казваш това?“
 Отговорих: „Наистина го казах, ти си ми и за баща, и за майка, Пратенико на Аллах!“
 Той каза: „Ти не си способен на това.
Говей и разговявай, спи и бодърствай, говей в месеца по три дни.
Доброто дело се възнаграждава с десет подобни на него и така сякаш си говял цяла година“.
 Казах: „Способен съм на по-добро от това“.
Той каза: „Говей един ден и разговявай два“.
Казах: „Способен съм на по-добро от това“.
Той каза: „Говей един ден и разговявай един.
  Това е говеенето на Дауд, Аллах да го благослови и с мир да го дари – най-умереното говеене“.
В друг вариант се казва:
„Това е най-доброто говеене“.
Казах: „Способен съм на по-добро от това“.
 Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Няма по-добро от това“.
Затова ако бях възприел трите дни, както каза Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, то би било по-любимо за мен и от семейството, и от имота ми“.
В друг вариант се казва:
 „Нима не са ме известили, че ти говееш през деня и будуваш през нощта?“ Казах: „Разбира се, Пратенико на Аллах“.
Каза: „Не го прави! Говей и разговявай, спи и бодърствай!
Ти имаш дълг и към тялото си, и към очите си имаш дълг, и към съпругата си имаш дълг, и към гостите си имаш дълг.
Достатъчно ти е да говееш всеки месец по три дни.
Ти ще получиш за всяко добро дело по десет подобни на него.
Това е говеене за цяла година“. 
 Бях суров и понесох суровост.
 Казах: „Пратенико на Аллах, аз имам сила“.
Каза: „Говей, както е говял Дауд, Пророкът на Аллах, и не прави повече от това!“
 Казах: „Какво е било говеенето на Дауд?“ 
 Каза: „Половината година“. Когато достигнал преклонна възраст, Абдуллах казвал:
  „Де да бях приел позволението на Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари!“
В друг вариант се казва: „И към детето си имаш дълг“.
В друг вариант се казва: „Не говее онзи, който говее непрекъснато“.
(И повторил това три пъти.)
В друг вариант се казва:
 „Най-любимото говеене за Аллах Всевишния е това на Дауд.
И най-любимата молитва за Аллах Всевишния е тази на Дауд.
 Той спял половината нощ, будувал в молитви през една трета от нея и спял през една шеста, говеел ден и разговявал ден, и не бягал, щом срещнел [врага]“.
В друг вариант се казва:
 „Моят баща ме ожени за жена от знатен род и се беше уговорил с нея да я пита за мен.
Тя му казала: „Какъв прекрасен мъж, такъв, който не е смачкал постелята ми и не е свалил покривалото ми откакто съм дошла“.
Когато това продължило дълго, [бащата] споменал [за него] пред Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, и той казал: 
 „Срещни ме с него!“
 Срещнахме се после и той ме попита:
„Как говееш?“ Отговорих: „Всеки ден“.
Попита: „И как изчиташ [целия Коран]?“
Отговорих: „Всяка нощ“.
И разказал споменатата история.
Той четеше на някои от семейството си седемте
(Смята се, че това са първите седем дълги сури от Корана – от Ал-Бакара (Кравата) до Ат-Тауба (Покаянието), като Ал-Анфал (Придобитото във война) се възприема заедно, в една цялост, с Покаянието.
  По тази причина сура Ат-Тауба не започва с обичайните за всяка сура начални слова В името на Аллах, Всемилостивия, Милосърдния!)
[сури], за да приключи с тях през деня и да му бъде по-леко през нощта. Когато искаше да се подсили, той разговяваше с дни, броеше [ги] и говееше същия брой [дни].
Не желаеше да изостави нещо, по което да се различава от Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари“.
Всички тези варианти са достоверни и по-голямата част от тях се среща в двата сборника Сахих, а по-малката – само в единия от сборниците.
 
-----------------
„От Абу Хурайра се предават думите: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Да ви посоча ли заради какво Аллах изличава прегрешенията и издига по степени?“ Казаха: „Разбира се, Пратенико на Аллах!“ Каза: „Заради пълното извършване на обредното измиване уду въпреки неудобствата, заради многото стъпки по пътя към джамиите и заради изчакването на следващата молитва. Това е за вас борбата“
 (разказан от Муслим).
 
----------------
„От Абу Хурайра се предава, че Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Петте молитви, петъчната молитва до следващата петъчна молитва и месец Рамадан до следващия Рамадан са изкупление за малките провинения, сторени между тях, ако се избягват големите грехове“ 
 (разказан от Муслим).
--------------------------------------
„От Абу Хурайра се предава, че Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Когато рабът-мюсюлманин извърши обредното измиване уду и измие лицето си, с водата от него излиза всяко прегрешение, което е сторил с поглед; когато измие ръцете си, с водата от тях излиза всяко прегрешение, сторено при пипане; когато измие краката си, с водата от тях излиза всяко прегрешение, сторено при вървене, докато той излезе пречистен от греховете си“
 (разказан от Муслим).
------------------------------
„От Абу Абдуллах (или Абу Абдуррахман Саубан, освободен роб на Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари), Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Чух Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, да казва: „Ти трябва много да се кланяш доземи в суджуд. Всякога, щом се поклониш пред Аллах в суджуд, Той те издига за това с по една степен и премахва от теб по един грях“
 (разказан от Муслим).
 
---------------------
„От Аиша, Аллах да е доволен от нея, се предава, че Пророка на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е стоял [на бдение в молитви] през нощта, докато петите му се напукат. Попитах го: „Защо правиш това, Пратенико на Аллах, след като Аллах ти е опростил и предходните, и сетнешните грехове?“ Той каза: „И тогава да не ми ли харесва да бъда преблагодарен раб?“
(всепризнат хадис, предаден тук с текста на ал-Бухари).
-------------------
От Абу Хурайра, Аллах да е доволен от него, се предава, че Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „За вярващия мъж и вярващата жена изпитанието чрез техния живот, деца и имот остава до срещата с Аллах Всевишния, когато над тях не ще тегне грях
 (разказан от ат-Тирмизи, който го е определил като достоверен и добър хадис).
--------------------
От Анас, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Ако Аллах пожелае за Своя раб добро, Той ускорява за него възмездието в земния живот. А ако пожелае за Своя раб зло, Той се въздържа за греха му, за да му плати напълно за него в Деня на възкресението.
И е казал Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари: „Голямото въздаяние е заедно с голямото изпитание. Ако Аллах Всевишния обича някой народ, Той го подлага на изпитание. Онзи, който се задоволи, за него е доволството, а който се разгневи, за него е гневът
(разказан от ат-Тирмизи, който го е определил като добър хадис).
-------------------
 
От Абу Масуд, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Влязох при Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, когато го тресеше. Казах: „Пратенико на Аллах, тресе те силна треска. Каза: „Да, тресе ме за двама. Казах: „Това е, защото ще имаш две отплати ли?“ Каза: „Да, така е. На всеки мюсюлманин, сполетян от страдание, убождане и нещо по-голямо, Аллах изкупва [някои от] лошите му дела и снема от него [част от] греховете му, както листата окапват от дървото“
(всепризнат хадис).
--------------------
От Абу Саид и Абу Хурайра, Аллах да е доволен от тях, се предава, че Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Винаги щом мюсюлманин го сполети умора, болест, грижа, тъга, страдание, печал, дори трън, който му се е забил, Аллах изкупва така [част от] от провиненията му
(всепризнат хадис).
-------------------
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар