сряда, 23 ноември 2016 г.

Даджжал-дела-деца-джамия-Джибрил-джихад

„От Абу Хурайра, Аллах да е доволен от него, се предава, че Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Изпреварвайте с делата си седем неща. Очаквате ли друго освен бедност, която ви кара да забравите всичко, или богатство, което ви принуждава да престъпвате, или болест, която ви прояжда, или старост, водеща до слабоумие, или скоропостижна смърт, или ад-Даджжал - най-лошия отсъстващ, който се очаква, или Часа
[на Съдния ден]?
Часът е най-пагубното и най-горчивото събитие“
(разказан от ат-Тирмизи, който го е определил като добър хадис).
--------------
„От Абу Зар се предават думите: „Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Бяха ми показани и добрите, и лошите деяния на моята общност. Установих, че сред добрите деяния е махането от пътя на онова, което пречи, и установих, че сред лошите деяния е плюенето в джамията, без да се заравя слюнката“
(разказан от Муслим).
-----------------
„От Саид ибн Абдулазиз, от Рабиа ибн Язид, от Абу Идрис ал-Хаулани, от Абу Зар Джундуб ибн Джунада, Аллах да е доволен от него, се предават следните думи на Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, които той предал от своя Господ, Всеблагословения и Всевишния:
„О, раби Мои, Аз възбраних за Себе си гнета и го сторих да е възбранен помежду ви. Затова не се угнетявайте взаимно!
О, раби Мои, всички вие сте заблудени освен онзи, когото Аз съм напътил. Затова молете Ме да ви напътя и Аз ще ви напътя!
О, раби Мои, всички вие сте гладни освен онзи, когото Аз съм нахранил. Затова молете Ме да ви нахраня и Аз ще ви нахраня!
О, раби Мои, всички вие сте голи освен онзи, когото Аз съм облякъл. Затова молете Ме да ви облека и Аз ще ви облека!
О, раби Мои, всички вие съгрешавате и денем, и нощем, а Аз опрощавам всички грехове. Затова молете Ме да ви простя и Аз ще ви простя!
О, раби Мои, вие никога не ще достигнете Моята вреда, за да Ми навредите, и не ще достигнете Моята полза, за да сте Ми полезни.
О, раби Мои, дори ако и първият, и последният от вас, и хората, и джиновете, са толкова богобоязливи, колкото е най-богобоязливото сърце на човек измежду вас, това не ще добави нищо към Моята власт.
О, раби Мои, дори ако последният и първият от вас, и хората, и джиновете, са толкова порочни, колкото е най-порочното сърце на човек измежду вас, това не ще накърни с нищо Моята власт.
О, раби Мои, дори ако последният и първият от вас, и хората, и джиновете, се възправят на едно място и Ме помолят, Аз ще дам на всеки човек каквото Ме моли. Това ще накърни Моето притежание само колкото игла накърнява морето, ако се потопи в него.
О, раби Мои, именно делата ви пресмятам, после ви въздавам според тях. Който намери добро, нека възхвалява Аллах!
А който намери нещо друго, нека упреква само себе си!“
(разказан от Муслим).
Саид е казал: „Когато Абу Идрис разказваше този хадис, той падна на колене“.
Предаваме от имам Ахмад ибн Ханбал, Аллах да се смили над него, думите: „Жителите на аш-Шам нямат по-достоен от този хадис“.
----------------------
„От Абу Сафуан Абдуллах ибн Юср ал-Аслами, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Най-добрият от хората е онзи, който е живял дълго и са хубави делата му“ 
 (разказан от ат-Тирмизи, който го е определил като добър хадис).
--------------
 
„От Анас, Аллах да е доволен от него, се предава, че Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Покойника го следват три неща: семейството му, имотът му и делата му. Две се връщат, едно остава с него. Връщат се семейството и имотът му, а остават делата му“
(всепризнат хадис).
------------
 
„От Абу Хурайра, Аллах да е доволен от него, се предава, че Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Изпреварвайте с делата си седем неща. Очаквате ли друго освен бедност, която ви кара да забравите всичко, или богатство, което ви принуждава да престъпвате, или болест, която ви прояжда, или старост, водеща до слабоумие, или скоропостижна смърт, или ад-Даджжал - най-лошия отсъстващ, който се очаква, или Часа
[на Съдния ден]?
Часът е най-пагубното и най-горчивото събитие“
(разказан от ат-Тирмизи, който го е определил като добър хадис).
--------------------
От Абу Хурайра, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Бъдете умерени и вървете по правия път! И знайте, че никой от вас не ще се избави със собствените си деяния! Казахме: „Дори и ти ли, Пратенико на Аллах? Каза: „Дори и аз, освен ако Аллах ме обгърне с милосърдие и благодат от Себе си!
 (разказан от Муслим).
=------------------------
„От Абу Имара ал-Бара, син на Азиб, Аллах да е доволен и от двамата, се предава, че Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Човече, щом се прибереш в постелята си, изречи: „О, Аллах, отдадох душата си на Теб, обърнах лицето си към Теб, поверих делата си на Теб, потърсих убежище при Теб от желание по Теб и от страх пред Теб. Няма убежище и няма избавление от Теб освен при Теб. Аз повярвах в Твоята Книга, която Ти низпосла, и в Твоя Пророк, когото Ти изпрати. Ако умреш през нощта, ще умреш с вродената си природа, а ако доживееш до сутринта, ще си постигнал добро
(всепризнат хадис) .
Във варианта в двата сборника Сахих (Достоверен) се предава, че ал-Бара е казал: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, ми каза: „Когато отиваш в постелята си, извърши ритуално измиване като измиването преди молитва, после легни на дясната си страна и изречи... (горните думи). После каза: „И стори това да са последните ти думи!
---------------
„От Анас, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Вие наистина вършите дела, които в очите ви са по-дребни от косъм, а през епохата на Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, ние ги смятахме за пагубни
(разказан от ал-Бухари).
-------------------
 
От Абу Хурайра Абдуррахман ибн Сахр, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Аллах не гледа телата ви, нито образите ви, ала гледа сърцата ви [и делата ви]“
 (разказан от Муслим).
---------------------

От Абу Мухаммeд Абдуллах, син на Амр, син на ал-Ас, Аллах да е доволен и от двамата, се предават думите: „Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, бил известен, че съм казал: „Кълна се в Аллах, и през деня ще говея, и през нощта ще бодърствам, докато съм жив!“ Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, попита: „Ти ли казваш това?“ Отговорих: „Наистина го казах, ти си ми и за баща, и за майка, Пратенико на Аллах!“ Той каза: „Ти не си способен на това. Говей и разговявай, спи и бодърствай, говей в месеца по три дни. Доброто дело се възнаграждава с десет подобни на него и така сякаш си говял цяла година“. Казах: „Способен съм на по-добро от това“. Той каза: „Говей един ден и разговявай два“. Казах: „Способен съм на по-добро от това“. Той каза: „Говей един ден и разговявай един. Това е говеенето на Дауд, Аллах да го благослови и с мир да го дари – най-умереното говеене“.
В друг вариант се казва: „Това е най-доброто говеене“. Казах: „Способен съм на по-добро от това“. Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Няма по-добро от това“. Затова ако бях възприел трите дни, както каза Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, то би било по-любимо за мен и от семейството, и от имота ми“.
В друг вариант се казва: „Нима не са ме известили, че ти говееш през деня и будуваш през нощта?“ Казах: „Разбира се, Пратенико на Аллах“. Каза: „Не го прави! Говей и разговявай, спи и бодърствай! Ти имаш дълг и към тялото си, и към очите си имаш дълг, и към съпругата си имаш дълг, и към гостите си имаш дълг. Достатъчно ти е да говееш всеки месец по три дни. Ти ще получиш за всяко добро дело по десет подобни на него. Това е говеене за цяла година“. Бях суров и понесох суровост. Казах: „Пратенико на Аллах, аз имам сила“. Каза: „Говей, както е говял Дауд, Пророкът на Аллах, и не прави повече от това!“ Казах: „Какво е било говеенето на Дауд?“ Каза: „Половината година“. Когато достигнал преклонна възраст, Абдуллах казвал: „Де да бях приел позволението на Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари!“
В друг вариант се казва: „И към детето си имаш дълг“.
В друг вариант се казва: „Не говее онзи, който говее непрекъснато“.
(И повторил това три пъти.)
В друг вариант се казва: „Най-любимото говеене за Аллах Всевишния е това на Дауд. И най-любимата молитва за Аллах Всевишния е тази на Дауд. Той спял половината нощ, будувал в молитви през една трета от нея и спял през една шеста, говеел ден и разговявал ден, и не бягал, щом срещнел [врага]“.
В друг вариант се казва: „Моят баща ме ожени за жена от знатен род и се беше уговорил с нея да я пита за мен. Тя му казала: „Какъв прекрасен мъж, такъв, който не е смачкал постелята ми и не е свалил покривалото ми откакто съм дошла“. Когато това продължило дълго, [бащата] споменал [за него] пред Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, и той казал: „Срещни ме с него!“ Срещнахме се после и той ме попита: „Как говееш?“ Отговорих: „Всеки ден“. Попита: „И как изчиташ [целия Коран]?“ Отговорих: „Всяка нощ“. И разказал споменатата история. Той четеше на някои от семейството си седемте (Смята се, че това са първите седем дълги сури от Корана – от Ал-Бакара (Кравата) до Ат-Тауба (Покаянието), като Ал-Анфал (Придобитото във война) се възприема заедно, в една цялост, с Покаянието. По тази причина сура Ат-Тауба не започва с обичайните за всяка сура начални слова В името на Аллах, Всемилостивия, Милосърдния!) [сури], за да приключи с тях през деня и да му бъде по-леко през нощта. Когато искаше да се подсили, той разговяваше с дни, броеше [ги] и говееше същия брой [дни]. Не желаеше да изостави нещо, по което да се различава от Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари“.
Всички тези варианти са достоверни и по-голямата част от тях се среща в двата сборника Сахих, а по-малката – само в единия от сборниците.

--------------

От Абу Хурайра, Аллах да е доволен от него, се предава, че Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „За вярващия мъж и вярващата жена изпитанието чрез техния живот, деца и имот остава до срещата с Аллах Всевишния, когато над тях не ще тегне грях
(разказан от ат-Тирмизи, който го е определил като достоверен и добър хадис).

----------------

„От Абу Абдуллах ан-Нуаман, син на Башир, Аллах да е доволен и от двамата, се предава следното: „Чух Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, да казва: „Подравнявайте редиците си много добре, иначе Аллах ще ви противопостави един на друг!“ 
 (всепризнат хадис)
Във варианта на Муслим се предава, че: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, подравняваше редиците ни, сякаш подравняваше стрели, докато видя, че сме разбрали това. Един ден той излезе отпред и току да изрече: „Аллах е Най-великия!“, когато видя мъж с издадена напред гръд. Тогава каза: „Раби на Аллах, подравнявайте редиците си много добре, иначе Аллах ще ви противопостави един на друг!“
-----------------
„От Абу ал-Мунзир Абийи, син на Кааб, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Един мъж идваше толкова отдалече в джамията, че не познавах друг такъв, но той не пропускаше молитва. Казаха му: „Ако си бе купил магаре, щеше да го яздиш в мрак и пек?“ Той каза: „Не ме радва, че жилището ми е до джамията. Искам да се записват стъпките ми до джамията и при завръщането ми, когато отивам при семейството си“. Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Аллах е събрал за теб всичко това“.
В друг вариант се казва: „Твое е онова, което си начислил“
 (разказан от Муслим).
---------------
„От Джабир, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Бану Салима поискаха да се преместят близо до джамията и това стигна до Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари. Той им каза: „Научих, че искате да се преместите близо до джамията. “ Казаха: „Да, Пратенико на Аллах, наистина искахме това“. Той каза: „Бану Салима, в домовете ви се записват следите ви. Бану Салима, в домовете ви се записват следите ви“ 
 (разказан от Муслим).
В друг вариант, предаден от Муслим, се казва:
„За всяка стъпка има степен“.
---------------
 
„От Абу Хурайра се предават думите: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Да ви посоча ли заради какво Аллах изличава прегрешенията и издига по степени?“ Казаха: „Разбира се, Пратенико на Аллах!“ Каза: „Заради пълното извършване на обредното измиване уду въпреки неудобствата, заради многото стъпки по пътя към джамиите и заради изчакването на следващата молитва. 
 Това е за вас борбата“
 (разказан от Муслим).
----------------
„От Абу Хурайра се предават думите: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Който извърши обредното измиване уду и го направи добре, после отиде [в джамията] за петъчната молитва, слуша и мълчи, на него му се опрощава стореното между този и предишния петък, и три дни в добавка. А който си попипва камъчета, той се занимава с празни неща“
(разказан от Муслим).
---------------
„От Абу Хурайра се предава, че Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Който отиде в джамията сутрин или вечер, Аллах е приготвил за него угощения в Рая всеки път, когато отива“ 
  (всепризнат хадис).
---------------
От Абу Хурайра, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Молитвата на човека в група надвишава молитвата му на пазара или в дома му с двайсет и няколко степени. Това е защото ако някой от вас извърши измиване уду и го направи добре, после отиде в джамията, без да желае друго освен молитвата и без да го подбужда друго освен молитвата, той не извървява и една стъпка, без да се издигне с нея по степен и без да му се опрости по един грях, докато влезе в джамията. Когато влезе в джамията, той е в молитва, докато молитвата го задържа, и докато продължава да седи на мястото, където се моли, без да е огорчил някого и без да се е омърсил. Тогава ангелите благославят всеки от вас с думите: „О, Аллах, бъди милостив към него!
О, Аллах, опрости го! О, Аллах, приеми покаянието му!
(всепризнат хадис, предаден с текста на Муслим)
---------------
„От Омар ибн ал-Хаттаб, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Докато седяхме един ден при Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, пред нас изникна мъж със сияйнобели дрехи и сияйночерна коса. По него не личеше ни следа от пътуване и никой от нас не го познаваше. Той седна пред Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, опря коленете си до коленете му и положи длани на бедрата му. [Мъжът] каза: „Мухаммeд, извести ме за исляма! Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Ислямът е да свидетелстваш, че няма друг бог освен Аллах и че Мухаммeд е Пратеника на Аллах, да отслужваш молитвите, да даваш милостинята закат, да говееш през [месец] Рамадан и да извършиш поклонението хадж при Дома [на Аллах], ако имаш възможност за това. [Мъжът] отговори: „Прав си. Ние се учудихме, че първо го попита, а после му отговори, че е прав. Тогава той каза: „Извести ме за вярата!“ [Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари] каза: „Да вярваш в Аллах, в Неговите ангели, писания и пратеници, и в Сетния ден, и да вярваш в съдбата, и в добрата, и в лошата. [Мъжът] отговори: „Прав си. И каза: „Извести ме за добротворството. [Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари] каза: „Да служиш на Аллах, сякаш Го виждаш, така че дори да не Го виждаш, [да знаеш, че] Той те вижда. [Мъжът] отговори: „Прав си. И каза: „Извести ме за Часа [на Съдния ден]“. [Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари] каза: „Питаният за това не знае повече от питащия. Тогава [мъжът] каза: „Извести ме за признаците му“. [Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари] каза: „Когато робинята ще ражда господарката си и когато ще виждаш голите, боси и бедни овчари да се надпреварват в строителството си“. После той си отиде и аз останах задълго. Тогава [Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари] каза: „Омар, знаеш ли кой ми задаваше въпроси? Казах: „Аллах, а и Неговият Пратеник, е Най-знаещият“. Каза: „Това бе Джибрил, който дойде при вас, за да ви научи на вашата религия
(разказан от Муслим).
----------
От Анас, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Когато на Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, му стана тежко, започна да го обзема скръбта и тогава Фатима, Аллах да е доволен от нея, каза: „Скръб, бащице!“ Той каза: „От днес нататък не ще има скръб за баща ти“. Когато той почина, [Фатима] каза: „Бащице! Той откликна на Господ, Който го призова. Бащице! Раят на ал-Фирдаус ще е пристанът му. Бащице! Жалбата ни ще стигне до Джибрил“. Когато го погребаха, Фатима, Аллах да е доволен от нея, каза: „Понрави ли ви се да хвърляте пръст върху Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари?“
(разказан от ал-Бухари)
--------------
„От Абу Хурайра се предават думите: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Да ви посоча ли заради какво Аллах изличава прегрешенията и издига по степени?“ Казаха: „Разбира се, Пратенико на Аллах!“ Каза: „Заради пълното извършване на обредното измиване уду въпреки неудобствата, заради многото стъпки по пътя към джамиите и заради изчакването на следващата молитва. Това е за вас борбата“
(разказан от Муслим).
-------------
„От Абу Зар Джундуб, син на Джунада, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Попитах: „Пратенико на Аллах, кои са най-добрите дела?“ Отговори: „Вярата в Аллах и Свещената борба по Неговия път.“ Попитах: „Кои роби са най-добрите за освобождаване?“ Отговори: „Най-ценените от собствениците им и най-скъпите“. Попитах: „А ако не [мога да] го сторя? Отговори: „Тогава ще помогнеш на някого в работата му или ще свършиш нещо за такъв, който не умее“. Казах: „Пратенико на Аллах, какво мислиш, ако не ми стигат силите да свърша нещо?“ Каза: „Ще се въздържаш да правиш зло на хората и това ще бъде подаяние за самия теб“
 (всепризнат хадис).
-----------------
„От Анас, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Чичо ми Анас ибн ан-Надр, Аллах да е доволен от него, отсъстваше от сражението при Бадр и каза: „Пратенико на Аллах, аз отсъствах от първото сражение, в което ти воюва със съдружаващите. Ако Аллах стори да присъствам на сражението със съдружаващите, Той ще покаже какво правя“. Когато в сражението при Ухуд мюсюлманите разкриха позициите си, той каза: „О, Аллах, моля прошка за действията на тези [мои другари] и моля да ме оневиниш за действията на тези [съдружаващи]!“ После пристъпи напред, но го пресрещна Саад ибн Муаз и [Анас] каза: „Саад ибн Муаз, кълна се в Господаря на [храма] ал-Кааба, чувствам дъха на Рая пред Ухуд“. Саад каза: „Не бях способен, Пратенико на Аллах, на онова, което той стори“. Анас каза: „По него открихме повече от осемдесет удара с меч. Намерихме го убит. Съдружаващите го бяха обезобразили. Не го разпозна никой освен сестра му - по крайчетата на пръстите му“. Анас каза: „Смятахме или предполагахме, че следното знамение е низпослано за него и за подобните на него: „Сред вярващите има мъже, предани в своя обет към Аллах...“
(33: 23)
(всепризнат хадис).
--------------
От Абу Хурайра, Аллах да е доволен от него, се предава, че Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Адът е скрит зад страстите, а Раят е скрит зад неприятните неща“
(всепризнат хадис).
-----------
От Абу Муса Абдуллах ибн Кайс ал-Ашари, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, бе попитан за мъжа, който се сражава от храброст, и за онзи, който се сражава яростно [за рода си], и за онзи, който се сражава на показ, кой от тях е по пътя на Аллах?“ Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Който се сражава, за да бъде Словото на Аллах най-върховното, той е по пътя на Аллах 
 (всепризнат хадис).
------------------
От Аиша, Аллах да е доволен от нея, се предават думите: „Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Няма преселение подир отварянето [на Мека], ала има Свещена борба и намерение. Затова щом бъдете повикани, тръгнете!
(Всепризнат хадис.
Мюсюлманите вече не напускат Мека, защото градът се е „отворил” и се е присъединил към Дома на исляма.)
 
 
 
 

 

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар