„От сина на Аббас, Аллах да е доволен и от него, и от баща му, се предава, че Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Две са блаженствата, които мнозина хора подценяват: здравето и свободното време“
--- (разказан от ал-Бухари).
------------------
--- (разказан от ал-Бухари).
------------------
„От него [Джабир] се предава, че Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е повелил да се облизват пръстите и да се омете блюдото [след хранене], и е казал: „Вие не знаете в коя част от него е благодатта“
(разказан от Муслим).
В друг вариант се казва: „Когато хапка на човек от вас падне на земята, нека той я вземе, да махне замърсеното и да я изяде, а не да я оставя на сатаната.
И да не избърсва ръката си с кърпа, докато не оближе пръстите си.
Той не знае в коя част от храната му е благодатта“.
В трети вариант се казва: „Сатаната присъства при всеки от вас във всяко нещо, каквото и той да върши.
Присъства дори при хранене. Затова когато някой от вас изпусне хапка, нека я вземе, да махне замърсеното и да я изяде, а не да я оставя на сатаната“.
----------------
„От Абу Хурайра, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Попитаха: „Пратенико на Аллах, кои са най-благородните хора?“
Той каза: „Най-богобоязливите“.
Казаха: „Не за това те питаме“.
Каза: „Тогава Юсуф, пророк на Аллах, син на пророк на Аллах, който е син на пророк на Аллах, а и той е син на възлюбен на Аллах“.
Казаха: „Не за това те питаме“.
Каза: „Тогава за предците на арабите ме питате?
Най-добрите от тях в безпросветната епоха са най-добрите и при исляма, ако са усвоили законите [на религията]“
(всепризнат хадис).
-------------------
„От Ибн Масуд, Аллах да е доволен от него, се предава, че Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Искреността насочва към благочестието, а благочестието насочва към Рая. Човек проявява искреност, додето бъде записан при Аллах като много искрен. Лъжата насочва към разпътството, а разпътството насочва към Ада. Човек проявява лъжливост, додето бъде записан при Аллах като голям лъжец“
(всепризнат хадис).
--------------------------
„От Саид ибн Абдулазиз, от Рабиа ибн Язид, от Абу Идрис ал-Хаулани, от Абу Зар Джундуб ибн Джунада, Аллах да е доволен от него, се предават следните думи на Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, които той предал от своя Господ, Всеблагословения и Всевишния:
„О, раби Мои, Аз възбраних за Себе си гнета и го сторих да е възбранен помежду ви. Затова не се угнетявайте взаимно!
О, раби Мои, всички вие сте заблудени освен онзи, когото Аз съм напътил. Затова молете Ме да ви напътя и Аз ще ви напътя!
О, раби Мои, всички вие сте гладни освен онзи, когото Аз съм нахранил. Затова молете Ме да ви нахраня и Аз ще ви нахраня!
О, раби Мои, всички вие сте голи освен онзи, когото Аз съм облякъл. Затова молете Ме да ви облека и Аз ще ви облека!
О, раби Мои, всички вие съгрешавате и денем, и нощем, а Аз опрощавам всички грехове. Затова молете Ме да ви простя и Аз ще ви простя!
О, раби Мои, вие никога не ще достигнете Моята вреда, за да Ми навредите, и не ще достигнете Моята полза, за да сте Ми полезни.
О, раби Мои, дори ако и първият, и последният от вас, и хората, и джиновете, са толкова богобоязливи, колкото е най-богобоязливото сърце на човек измежду вас, това не ще добави нищо към Моята власт.
О, раби Мои, дори ако последният и първият от вас, и хората, и джиновете, са толкова порочни, колкото е най-порочното сърце на човек измежду вас, това не ще накърни с нищо Моята власт.
О, раби Мои, дори ако последният и първият от вас, и хората, и джиновете, се възправят на едно място и Ме помолят, Аз ще дам на всеки човек каквото Ме моли. Това ще накърни Моето притежание само колкото игла накърнява морето, ако се потопи в него.
О, раби Мои, именно делата ви пресмятам, после ви въздавам според тях. Който намери добро, нека възхвалява Аллах! А който намери нещо друго, нека упреква само себе си!“ (разказан от Муслим).
Саид е казал: „Когато Абу Идрис разказваше този хадис, той падна на колене“.
Предаваме от имам Ахмад ибн Ханбал, Аллах да се смили над него, думите: „Жителите на аш-Шам нямат по-достоен от този хадис“.
---------------------------
„От Абу Хурайра, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Попитаха: „Пратенико на Аллах, кои са най-благородните хора?“ Той каза: „Най-богобоязливите“. Казаха: „Не за това те питаме“. Каза: „Тогава Юсуф, пророк на Аллах, син на пророк на Аллах, който е син на пророк на Аллах, а и той е син на възлюбен на Аллах“. Казаха: „Не за това те питаме“. Каза: „Тогава за предците на арабите ме питате? Най-добрите от тях в безпросветната епоха са най-добрите и при исляма, ако са усвоили законите [на религията]“
(всепризнат хадис).
------------------------------
„От Абу Наджих ал-Ирбад, син на Сария, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, отправи към нас трогателна проповед, от която сърцата се преизпълниха с боязън и очите се насълзиха. Казахме: „Пратенико на Аллах, това е сякаш прощална проповед. Дай ни завет!“ Той каза: „Давам ви завет да сте богобоязливи пред Аллах, да слушате и да се покорявате, дори и абисински роб да ви е повелител. Който от вас живее [дълго], той ще види много различия, затова трябва да спазвате моята традиция и традицията на напътените праведни наместници халифи. Твърдо се придържайте към нея!
И се пазете от нововъведенията!
Всяко нововъведение е заблуда“
(Разказан от Абу Дауд и ат-Тирмизи, който го е определил като достоверен и добър хадис)
-------------------------
. „От Абу Тариф Ади ибн Хатим ат-Таи, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Чух Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, да казва: „Ако някой се врече с клетва, а после открие нещо по-богобоязливо пред Аллах, нека отиде при богобоязливостта!“
(разказан от Муслим)
---------------------
„От Ибн Масуд, Аллах да е доволен от него, се предава, че Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казвал: „О, Аллах, моля Те за напътствие, богобоязън, целомъдрие и богатство!“
(разказан от Муслим)
-----------------
Няма коментари:
Публикуване на коментар