„От Ади, син на Хатим, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Чух Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, да казва: „Предпазвайте се от Огъня, дори да е само с половин фурма!“
(всепризнат хадис).
В друг вариант, предаден и от двамата [Муслим и ал-Бухари], се казва: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „С всеки от вас неговият Господ ще говори без преводач. [Човекът] ще погледне надясно и ще види само онова, което е направил отпреди. И ще погледне наляво, и ще види само онова, което е направил отпреди. И ще погледне пред себе си, и ще види само Огъня насреща си. Предпазвайте се от Огъня, дори само с половин фурма! А който няма и това, тогава – поне с добра дума“.
---------
„От Абу Хурайра, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Даването на милостиня е дълг за всяка става от човешкото тяло във всеки ден, през който слънцето изгрява. Милостиня е да бъдеш справедлив между двама [спорещи]. Милостиня е да помогнеш на човек да се качи на добичето си или да вдигне на него вещите си. Милостиня е и добрата дума. Милостиня е и всяка твоя крачка, извървяна към [мястото за] молитвата. Милостиня е и да махнеш от пътя нещо, което пречи“
(всепризнат хадис).
Този хадис е предаден също от Муслим чрез разказ на Аиша, Аллах да е доволен от нея, която е казала: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Всеки човек измежду синовете на Адам е сътворен с триста и шейсет стави. Който изрича Аллах е Най-великия!, Хвала на Аллах!, Няма друг бог освен Аллах!, Преславен е Аллах!, и който моли Аллах за опрощение, или маха от пътя на хората камък или тръни, или кости, или повелява одобряваното, или възбранява отхвърляното, той прави всичко това с триста и шейсетте си стави и вечерта в същия ден се е отдалечил от Огъня“.
--------
„От Абу Зар Джундуб ибн Джунада и Абу Абдуррахман Муаз ибн Джабал, Аллах да е доволен от тях, се предава, че Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Бой се от Аллах, където и да си, и след лошата постъпка извърши добра, която да я изличи, и проявявай добър нрав към хората!“
(разказан от ат-Тирмизи, който го е определил като добър хадис).
--------------
„От Аиша, Аллах да е доволен от нея, се предават думите: „След като му бе низпослано знамението: „Когато дойде подкрепата на Аллах и победата...“, Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, не отслужваше молитва, без да изрече в нея: „Преславен си Ти, Господи наш, и със Своята възхвала, Аллах, опрости ме!“
(всепризнат хадис).
В друг вариант на този хадис в двата сборника Сахих (Достоверен) се казва: „По време на свеждането си в ракят и на поклоните доземи в суджуд Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, многократно изричаше: „Преславен си Ти, Аллах, Господи наш, и със Своята възхвала, Аллах, опрости ме!“ Той работеше в изпълнение на повеленото му от Аллах Всевишния в Корана: „..Прославяй своя Господ с възхвала и Го моли за опрощение!“
Във варианта на Муслим се казва: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, често произнасяше преди смъртта си: „Преславен си Ти, Аллах, и с Твоята възхвала Те моля за опрощение, и се покайвам пред Теб!“ Аиша каза: „Казах: „Пратенико на Аллах, какви са тези нови слова, които чувам да изричаш?“ Отговори: „Бе ми сторен знак относно моята общност. Щом го видях, изрекох: „Когато дойде подкрепата на Аллах и победата...(до края на сурата)“.
В друг вариант се казва: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, често изричаше словата: „Преславен е Аллах и с Неговата възхвала моля Аллах за опрощение и се покайвам пред Него!“ [Аиша] каза: „Попитах: „Пратенико на Аллах, видях те често да изричаш словата: „Преславен е Аллах и с Неговата възхвала моля Аллах за опрощение и се покайвам пред Него!” Той каза: „Моят Господ ме извести, че ще видя знак относно моята общност и щом го видя, трябва много да произнасям словата: „Преславен е Аллах и с Неговата възхвала моля Аллах за опрощение и се покайвам пред Него!“. Аз го видях. „Когато дойде подкрепата на Аллах и победата“, [това] е отварянето на Мека. „...И видиш хората да встъпват на тълпи в религията на Аллах, прославяй своя Господ с възхвала и Го моли за опрощение! Той винаги приема покаянието“.
--------------
„От Саид ибн Абдулазиз, от Рабиа ибн Язид, от Абу Идрис ал-Хаулани, от Абу Зар Джундуб ибн Джунада, Аллах да е доволен от него, се предават следните думи на Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, които той предал от своя Господ, Всеблагословения и Всевишния:
„О, раби Мои, Аз възбраних за Себе си гнета и го сторих да е възбранен помежду ви. Затова не се угнетявайте взаимно!
О, раби Мои, всички вие сте заблудени освен онзи, когото Аз съм напътил. Затова молете Ме да ви напътя и Аз ще ви напътя!
О, раби Мои, всички вие сте гладни освен онзи, когото Аз съм нахранил. Затова молете Ме да ви нахраня и Аз ще ви нахраня!
О, раби Мои, всички вие сте голи освен онзи, когото Аз съм облякъл. Затова молете Ме да ви облека и Аз ще ви облека!
О, раби Мои, всички вие съгрешавате и денем, и нощем, а Аз опрощавам всички грехове. Затова молете Ме да ви простя и Аз ще ви простя!
О, раби Мои, вие никога не ще достигнете Моята вреда, за да Ми навредите, и не ще достигнете Моята полза, за да сте Ми полезни.
О, раби Мои, дори ако и първият, и последният от вас, и хората, и джиновете, са толкова богобоязливи, колкото е най-богобоязливото сърце на човек измежду вас, това не ще добави нищо към Моята власт.
О, раби Мои, дори ако последният и първият от вас, и хората, и джиновете, са толкова порочни, колкото е най-порочното сърце на човек измежду вас, това не ще накърни с нищо Моята власт.
О, раби Мои, дори ако последният и първият от вас, и хората, и джиновете, се възправят на едно място и Ме помолят, Аз ще дам на всеки човек каквото Ме моли. Това ще накърни Моето притежание само колкото игла накърнява морето, ако се потопи в него.
О, раби Мои, именно делата ви пресмятам, после ви въздавам според тях. Който намери добро, нека възхвалява Аллах! А който намери нещо друго, нека упреква само себе си!“
(разказан от Муслим).
Саид е казал: „Когато Абу Идрис разказваше този хадис, той падна на колене“.
Предаваме от имам Ахмад ибн Ханбал, Аллах да се смили над него, думите: „Жителите на аш-Шам нямат по-достоен от този хадис“.
--------------
„От Абу Хурайра, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Силният вярващ е по-добър и по-любим за Аллах от слабия вярващ, но във всеки един от тях има благо. Стреми се към онова, което ти е от полза! Моли за подкрепа Аллах и не бъди безпомощен! И ако те сполети нещо, не казвай: „Ако бях постъпил иначе, би станало така и така...“, ала казвай: „Аллах е преценил и каквото е пожелал, е сторил!“ [Думата] ако отваря работа на сатаната“
(разказан от Муслим).
---------------
„От Абу Хурайра, Аллах да е доволен от него, се предават думите, че Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Аллах Всевишния каза: „На всеки, който враждува с Мой ближен, Аз съм обявил война. Мой раб не може да се доближи до Мен с нищо по-любимо за Мен от онова, с което съм го задължил. Моят раб не престава да се доближава до Мен чрез допълнителни богослужения, докато го обикна. Щом го обикна, Аз ще бъда слухът му, с който чува, и зрението, с което вижда, и ръката, с която хваща, и кракът, с който ходи. Ако ме помоли, ще му дам, и ако поиска приют, ще го приютя“
(разказан от ал-Бухари).
--------------
От Абу Хурайра, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „На Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, бе низпослано знамението: „На Аллах е онова, което е на небесата и което е на земята. Дали показвате какво е в душите ви, или го скривате, Аллах ще ви подири сметка за него...“ (2: 284). Знамението бе тежко за сподвижниците на Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари. Те отидоха при него, отправиха на колене благослов и казаха: „Пратенико на Аллах, досега бяхме натоварени да вършим деяния, на които сме способни: молитви, Свещена борба джихад, говеене, даване на милостиня, но ето че ти бe низпослано това знамение, което не можем да изпълним“. Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Нима искате да кажете същото, което казаха и последователите на двете Писания преди вас: „Чухме и не се покоряваме“? Ала по-добре кажете: „Чухме и се подчинихме. Опрости ни, Господи наш! Към Теб е завръщането“. Когато хората прочели това и езиците им му се подчинили, Аллах Всевишния низпослал след него: „Пратеника повярва в онова, което му бе низпослано от неговия Господ, повярваха и вярващите. Всеки от тях повярва в Аллах и в Неговите ангели, и Неговите писания, и Неговите пратеници. [И казаха:] „Разлика не правим между никого от Неговите пратеници“. И рекоха: „Чухме и се подчинихме. Опрости ни, Господи наш! Към Теб е завръщането“ (2: 285.) Когато изпълнили това, Аллах Всевишния го отменил и низпослал, Всемогъщ е Той и Всевелик, [следното знамение]: „Аллах възлага на всяка душа само според силите й. За нея е онова, което е придобила, и против нея е онова, което е придобила. Господи наш, не ни наказвай, ако сме забравили или съгрешили!“ (2: 286) (Той каза: „Да“.) „Господи наш, не ни натоварвай с бреме, каквото стовари върху онези преди нас!“ (Той каза: „Да“.) „Господи наш, не ни натоварвай с това, за което сме немощни!“ (Каза: „Да“.) „И се смили над нас, и ни прости, и ни помилвай! Ти си нашият Закрилник. Подкрепи ни Ти срещу невярващите хора!“ (Каза: „Да“)
(разказан от Муслим).
-------------
„От Аиша, Аллах да е доволен от нея, се предават думите: „След като му бе низпослано знамението: „Когато дойде подкрепата на Аллах и победата...“, Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, не отслужваше молитва, без да изрече в нея: „Преславен си Ти, Господи наш, и със Своята възхвала, Аллах, опрости ме!“
(всепризнат хадис).
В друг вариант на този хадис в двата сборника Сахих (Достоверен) се казва: „По време на свеждането си в ракят и на поклоните доземи в суджуд Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, многократно изричаше: „Преславен си Ти, Аллах, Господи наш, и със Своята възхвала, Аллах, опрости ме!“ Той работеше в изпълнение на повеленото му от Аллах Всевишния в Корана: „..Прославяй своя Господ с възхвала и Го моли за опрощение!“
Във варианта на Муслим се казва: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, често произнасяше преди смъртта си: „Преславен си Ти, Аллах, и с Твоята възхвала Те моля за опрощение, и се покайвам пред Теб!“ Аиша каза: „Казах: „Пратенико на Аллах, какви са тези нови слова, които чувам да изричаш?“ Отговори: „Бе ми сторен знак относно моята общност. Щом го видях, изрекох: „Когато дойде подкрепата на Аллах и победата...(до края на сурата)“.
В друг вариант се казва: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, често изричаше словата: „Преславен е Аллах и с Неговата възхвала моля Аллах за опрощение и се покайвам пред Него!“ [Аиша] каза: „Попитах: „Пратенико на Аллах, видях те често да изричаш словата: „Преславен е Аллах и с Неговата възхвала моля Аллах за опрощение и се покайвам пред Него!” Той каза: „Моят Господ ме извести, че ще видя знак относно моята общност и щом го видя, трябва много да произнасям словата: „Преславен е Аллах и с Неговата възхвала моля Аллах за опрощение и се покайвам пред Него!“. Аз го видях. „Когато дойде подкрепата на Аллах и победата“, [това] е отварянето на Мека. „...И видиш хората да встъпват на тълпи в религията на Аллах, прославяй своя Господ с възхвала и Го моли за опрощение! Той винаги приема покаянието“.
-------------
„От Анас, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Който изрече [при излизане от дома си]: „В името на Аллах, уповавам се на Аллах! Няма мощ и няма сила освен чрез Аллах!“, на него му се казва: „Напътен си, избавен си и си предпазен“. И сатаната се отстранява от него“.
(разказан от Абу Дауд, ат-Тирмизи, ан-Насаи и други. Ат-Тирмизи го е определил като добър хадис. Абу Дауд е добавил: „И казва [сатаната] на друг сатана: „Как се чувстваш с човек, който наистина е напътен, избавен и предпазен?“
--------------
„От Майката на вярващите Ум Салама, на име Хинд, дъщеря на Абу Умайя Хузайфа от племето Махзум, Аллах да е доволен от нея, се предава, че когато излизал от дома си, Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, казвал: „В името на Аллах, уповавам се на Аллах! О, Аллах, моля Те да ме опазиш да не се заблудя и да не бъда заблуден, да не допусна грешка и да не бъда въвлечен в грешка, да не угнетя и да не бъда угнетен, да не проявя невежество и да не бъдат невежи към мен!“ (достоверен хадис, разказан от Абу Дауд, ат-Тирмизи и други чрез авторитетни първоизвори. Ат-Тирмизи го е определил като достоверен и добър хадис“
(Тук е цитиран текстът на Абу Дауд).
------------
„От Абу Имара ал-Бара, син на Азиб, Аллах да е доволен и от двамата, се предава, че Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Човече, щом се прибереш в постелята си, изречи: „О, Аллах, отдадох душата си на Теб, обърнах лицето си към Теб, поверих делата си на Теб, потърсих убежище при Теб от желание по Теб и от страх пред Теб. Няма убежище и няма избавление от Теб освен при Теб. Аз повярвах в Твоята Книга, която Ти низпосла, и в Твоя Пророк, когото Ти изпрати“. Ако умреш през нощта, ще умреш с вродената си природа, а ако доживееш до сутринта, ще си постигнал добро“
(всепризнат хадис) .
Във варианта в двата сборника Сахих (Достоверен) се предава, че ал-Бара е казал: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, ми каза: „Когато отиваш в постелята си, извърши ритуално измиване като измиването преди молитва, после легни на дясната си страна и изречи... (горните думи)“. После каза: „И стори това да са последните ти думи!“
---------------
„От сина на Аббас, Аллах да е доволен и от него, и от баща му, се предава също, че Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, казвал: „О, Аллах, на Теб се отдадох, в Теб повярвах, на Теб се уповавам, при Теб ще се завърна и заради Теб противоборствах. О, Аллах, моля да ме опази Твоята мощ – няма друг бог освен Теб – да не ме отклониш. Ти си Вечноживия, Който не умира, докато и джиновете, и хората умират“
(всепризнат хадис. Текстът е на Муслим, предаден със съкращения от ал-Бухари.).
-----------
„От Ибн Масуд, Аллах да е доволен от него, се предава, че Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казвал: „О, Аллах, моля Те за напътствие, богобоязън, целомъдрие и богатство!“
(разказан от Муслим)
--------------
От Анас, Аллах да е доволен от него, се предават думите, че Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Нека никой от вас не възжелава смъртта заради беда, която го е сполетяла. Ако трябва нещо да направи, нека изрече: „О, Аллах, дай ми живот, докато животът е благо за мен, и ме прибери, когато смъртта ще е благо за мен!“
(всепризнат хадис)
-------------
„От Абу Хурайра, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Мъж дойде при Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, и попита: „Пратенико на Аллах, за кое подаяние има най-велика отплата?“ Отговори: „Да дадеш подаяние, когато си здрав и си скъперник, и се страхуваш от бедността и се надяваш на богатство, а не да отлагаш, докато [душата] стигне гърлото, и тогава да кажеш: „За еди-кого си – това, и за еди-кого си – това, а то вече да им принадлежи“
(всепризнат хадис).
---------
„От Абу Имара ал-Бара, син на Азиб, Аллах да е доволен и от двамата, се предава, че Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Човече, щом се прибереш в постелята си, изречи: „О, Аллах, отдадох душата си на Теб, обърнах лицето си към Теб, поверих делата си на Теб, потърсих убежище при Теб от желание по Теб и от страх пред Теб. Няма убежище и няма избавление от Теб освен при Теб. Аз повярвах в Твоята Книга, която Ти низпосла, и в Твоя Пророк, когото Ти изпрати“. Ако умреш през нощта, ще умреш с вродената си природа, а ако доживееш до сутринта, ще си постигнал добро“
(всепризнат хадис) .
Във варианта в двата сборника Сахих (Достоверен) се предава, че ал-Бара е казал: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, ми каза: „Когато отиваш в постелята си, извърши ритуално измиване като измиването преди молитва, после легни на дясната си страна и изречи... (горните думи)“. После каза: „И стори това да са последните ти думи!“
--------------
„От Абу Яаля Шаддад ибн Аус, Аллах да е доволен от него, се предава, че Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: „Разумен е онзи, който осъжда душата си и работи за [времето] след смъртта, а безсилен е онзи, който следва душата си в страстите и́ и възжелава от Аллах мечти“
(разказан от ат-Тирмизи, който го е определил като добър хадис).
-------------
От Абу Малик ал-Харис ибн Асим ал-Ашари, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Чистотата е половината от вярата. [Словата] „Хвала на Аллах!“ (Алхамдулиллах) изпълват везната, а „Всеславен е Аллах!“ (Субханаллах) и „Хвала на Аллах!“ (Алхамдулиллах) изпълват [разстоянието] между небесата и земята. Молитвата е светлина, милостинята е доказателство, търпението е сияние, а Коранът е аргумент в твоя полза или против теб. Всички хора тръгват сутрин и всеки продава душата си, но един я избавя, а друг я погубва“
(разказан от Муслим).
---------------
От Абу Мухаммeд Абдуллах, син на Амр, син на ал-Ас, Аллах да е доволен и от двамата, се предават думите: „Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, бил известен, че съм казал: „Кълна се в Аллах, и през деня ще говея, и през нощта ще бодърствам, докато съм жив!“ Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, попита: „Ти ли казваш това?“ Отговорих: „Наистина го казах, ти си ми и за баща, и за майка, Пратенико на Аллах!“ Той каза: „Ти не си способен на това. Говей и разговявай, спи и бодърствай, говей в месеца по три дни. Доброто дело се възнаграждава с десет подобни на него и така сякаш си говял цяла година“. Казах: „Способен съм на по-добро от това“. Той каза: „Говей един ден и разговявай два“. Казах: „Способен съм на по-добро от това“. Той каза: „Говей един ден и разговявай един. Това е говеенето на Дауд, Аллах да го благослови и с мир да го дари – най-умереното говеене“.
В друг вариант се казва: „Това е най-доброто говеене“. Казах: „Способен съм на по-добро от това“. Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, каза: „Няма по-добро от това“. Затова ако бях възприел трите дни, както каза Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, то би било по-любимо за мен и от семейството, и от имота ми“.
В друг вариант се казва: „Нима не са ме известили, че ти говееш през деня и будуваш през нощта?“ Казах: „Разбира се, Пратенико на Аллах“. Каза: „Не го прави! Говей и разговявай, спи и бодърствай! Ти имаш дълг и към тялото си, и към очите си имаш дълг, и към съпругата си имаш дълг, и към гостите си имаш дълг. Достатъчно ти е да говееш всеки месец по три дни. Ти ще получиш за всяко добро дело по десет подобни на него. Това е говеене за цяла година“. Бях суров и понесох суровост. Казах: „Пратенико на Аллах, аз имам сила“. Каза: „Говей, както е говял Дауд, Пророкът на Аллах, и не прави повече от това!“ Казах: „Какво е било говеенето на Дауд?“ Каза: „Половината година“. Когато достигнал преклонна възраст, Абдуллах казвал: „Де да бях приел позволението на Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари!“
В друг вариант се казва: „И към детето си имаш дълг“.
В друг вариант се казва: „Не говее онзи, който говее непрекъснато“. (И повторил това три пъти.)
В друг вариант се казва: „Най-любимото говеене за Аллах Всевишния е това на Дауд. И най-любимата молитва за Аллах Всевишния е тази на Дауд. Той спял половината нощ, будувал в молитви през една трета от нея и спял през една шеста, говеел ден и разговявал ден, и не бягал, щом срещнел [врага]“.
В друг вариант се казва: „Моят баща ме ожени за жена от знатен род и се беше уговорил с нея да я пита за мен. Тя му казала: „Какъв прекрасен мъж, такъв, който не е смачкал постелята ми и не е свалил покривалото ми откакто съм дошла“. Когато това продължило дълго, [бащата] споменал [за него] пред Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, и той казал: „Срещни ме с него!“ Срещнахме се после и той ме попита: „Как говееш?“ Отговорих: „Всеки ден“. Попита: „И как изчиташ [целия Коран]?“ Отговорих: „Всяка нощ“. И разказал споменатата история. Той четеше на някои от семейството си седемте (Смята се, че това са първите седем дълги сури от Корана – от Ал-Бакара (Кравата) до Ат-Тауба (Покаянието), като Ал-Анфал (Придобитото във война) се възприема заедно, в една цялост, с Покаянието. По тази причина сура Ат-Тауба не започва с обичайните за всяка сура начални слова В името на Аллах, Всемилостивия, Милосърдния!) [сури], за да приключи с тях през деня и да му бъде по-леко през нощта. Когато искаше да се подсили, той разговяваше с дни, броеше [ги] и говееше същия брой [дни]. Не желаеше да изостави нещо, по което да се различава от Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари“.
Всички тези варианти са достоверни и по-голямата част от тях се среща в двата сборника Сахих, а по-малката – само в единия от сборниците.
-----------------
От Абу Джухайфа Уахб, син на Абдуллах, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, побратими Салман и Абу ад-Дарда. Салман посетил Абу ад-Дарда и видял, че съпругата му Ум ад-Дарда е облечена във вехти дрехи. Той попитал какво се е случило. Отговорила: „Брат ти Абу ад-Дарда няма земни потребности“. Дошъл Абу ад-Дарда, приготвил му храна и казал: „Храни се, аз говея!“ Казал му: „Не ще започна да се храня, докато и ти не започнеш“. И той се нахранил. Когато настъпила нощта, Абу ад-Дарда тръгнал, за да будува в молитви, но той му казал да спи. И заспал. После пак тръгнал, за да будува, но пак му казал да спи. Когато настъпил краят на нощта, Салман казал: „Стани сега!” И двамата отслужили заедно молитвата, и тогава Салман му казал: „Ти имаш дълг към своя Господ, имаш дълг и към себе си, имаш дълг и към семейството си. Изпълни дълга си към всеки, на когото си длъжен!“ Отишъл [Абу ад-Дарда] при Пророка, Аллах да го благослови и с мир да го дари, и споменал пред него за това, а той казал: „Салман е прав“
(разказан от ал-Бухари).
----------------
„От Анас, Аллах да е доволен от него, се предава, че Пратеника на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, взел меч в сражението при Ухуд и попитал: „Кой ще го вземе от мен?“ Всеки от тях протегнал ръце с думите: „Аз, аз, аз...“. А той казал: „Кой ще го вземе, за да изпълни дълга си към него?“ Хората се въздържали, а Абу Дуджана, Аллах да е доволен от него, казал: „Аз ще го взема, за да изпълня дълга си към него“. И разсичал с него главите на съдружаващите“.
(разказан от Муслим).
Няма коментари:
Публикуване на коментар