Пратеникът на Аллах (cac), е казал:
“Лекувайте вашите болни с помощта на садака”.
Този хадис е предаден от голяма част сподвижници:
Ибн Масуд, Убада Ибн Самит, Ибн Омар, Абу Умама,
Самура Ибн Джундуб и Анас радияллаху анхум.
Този хадис е сведен от ал-Бейхаки 3/382, ат-Табарани в “ал-Кабир” 10196, в “ас-Сагир” 1963, “ад-Дуа” /2806, Абу Нуайм в “ал-Хиля” 2/104, ал-Хатиб 6/334 и др.
Също така една от версиите на този хадис, която е сведена
от Абу аш-Шейх с думи от Абу Умама, е квалифициран от шейх ал-Албани в “Сахих ал-Джамиа” № 3358 като надежден хасен.
На този хадис са се опирали някои от праведните предци сaлaф.
Съобщава се, че когато един човек казал на имам Ибн ал-Мубарaк, че на коленете има кървяща язва и вече седем години лекарите нищо не могат да сторят, то Ибн ал-Мубарaк му наредил да изкопае кладенец, за да се възползват хората от водата му, и казал:
“Аз се надявам, че това ще свали уруките и ще спре кървенето”.
Също така на този хадис са се опирали и много имами, например ал-Мунави в “ат-Тaйсир” 2/12, Ибн ал-Хадж в “ал-Мадхал”, ас-Саффарини “Гиза ал-Любаб” и др.
Що се отнася до неговото разбиране, то съществуват две мнения.
Някои учени са тълкували думата “садака” в този хадис, как благодеяние, или по-точно – посещение на болния.
Други учени са взели външния смисъл на този хадис и са казали, че при опасение за болния следва да се отправя дуа към Аллах и да се дава садака, за да изцели Всевишният Аллах болния.
И такова е мнението на повечето учени.
Между другото това действие даването на садака при страх, се потвърждава и от друг достоверен сахих хадис, който е сведен от ал-Бухари и Муслим.
В него се съобщава, че Пратеникът на Аллах (cac), е казал:
“Когато видите затъмнение, то призовавайте с дуа Аллах, възвеличавайте Го, извършвайте намаз кусуф, и раздавайте садака!”
/Този хадис е сведен от ал-Бухари 1044./
И изхождайки от всичко казано, няма проблем да се опираме на дадения хадис и да го прилагаме на практика.
“Лекувайте вашите болни с помощта на садака”.
Този хадис е предаден от голяма част сподвижници:
Ибн Масуд, Убада Ибн Самит, Ибн Омар, Абу Умама,
Самура Ибн Джундуб и Анас радияллаху анхум.
Този хадис е сведен от ал-Бейхаки 3/382, ат-Табарани в “ал-Кабир” 10196, в “ас-Сагир” 1963, “ад-Дуа” /2806, Абу Нуайм в “ал-Хиля” 2/104, ал-Хатиб 6/334 и др.
Също така една от версиите на този хадис, която е сведена
от Абу аш-Шейх с думи от Абу Умама, е квалифициран от шейх ал-Албани в “Сахих ал-Джамиа” № 3358 като надежден хасен.
На този хадис са се опирали някои от праведните предци сaлaф.
Съобщава се, че когато един човек казал на имам Ибн ал-Мубарaк, че на коленете има кървяща язва и вече седем години лекарите нищо не могат да сторят, то Ибн ал-Мубарaк му наредил да изкопае кладенец, за да се възползват хората от водата му, и казал:
“Аз се надявам, че това ще свали уруките и ще спре кървенето”.
Също така на този хадис са се опирали и много имами, например ал-Мунави в “ат-Тaйсир” 2/12, Ибн ал-Хадж в “ал-Мадхал”, ас-Саффарини “Гиза ал-Любаб” и др.
Що се отнася до неговото разбиране, то съществуват две мнения.
Някои учени са тълкували думата “садака” в този хадис, как благодеяние, или по-точно – посещение на болния.
Други учени са взели външния смисъл на този хадис и са казали, че при опасение за болния следва да се отправя дуа към Аллах и да се дава садака, за да изцели Всевишният Аллах болния.
И такова е мнението на повечето учени.
Между другото това действие даването на садака при страх, се потвърждава и от друг достоверен сахих хадис, който е сведен от ал-Бухари и Муслим.
В него се съобщава, че Пратеникът на Аллах (cac), е казал:
“Когато видите затъмнение, то призовавайте с дуа Аллах, възвеличавайте Го, извършвайте намаз кусуф, и раздавайте садака!”
/Този хадис е сведен от ал-Бухари 1044./
И изхождайки от всичко казано, няма проблем да се опираме на дадения хадис и да го прилагаме на практика.
Няма коментари:
Публикуване на коментар