дълголетие…“. Това се потвърждава от хадис, който ще цитираме, ако е пожелал Аллах Всевишния. Споменава се също, че то означава осемнайсет, както и четирийсет години. Това е мнението на ал-Хасан, ал-Калби и Масруки и се повтавя също от Ибн Аббас. Те са съобщили, че когато някой от жителите на ал-Медина навършили четирийсет годишна възраст, той се посвещавал на служене на Аллах и смятали това за зрелост. Аллах Всевишния е казал: „И предупредителят дойде при вас…“ (35: 37). Ибн Аббас и повечето учени са дали тълкуването, че това е Пророка (с.а.с.). Казано е също, че става дума за прошарването на косата. Така смятат Икрима, Ибн Уайна и др. Аллах е Най-знаещия!
А хадисите са:
1. Първият: „От Абу Хурайра (р.а.) се предава, че Пророкът (с.а.с.) е казал: „Аллах продължава да извинява човек, чийто край е отсрочен, до навършването на шейсет години“.
2. Вторият: „От сина на Аббас, Аллах да е доволен и от него, и от баща му, се предават думите: „Омар, Аллах да е доволен от него, ме въведе заедно със старейшините от Бадр. Изглежда, един от тях се е разгневил, защото каза: „Защо този влиза с нас, след като имаме синове като него?“ Омар каза: „Неговото положение ви е известно!“ Той ме покани този ден и ме въведе заедно с тях, но не забелязах, че ме е поканил тогава само за да ме покаже. Той попита: „Какво ще кажете за следните Слова на Аллах: „Когато дойде подкрепата на Аллах и победата..“? Един от тях отговори: „Повелено ни е да възхваляваме Аллах и да го молим за опрощение, когато ни дари подкрепа и победа“. И замлъкна техният човек, и нищо повече не каза. Попита ме [Омар]: „Така ли смяташ и ти, сине на Аббас?“ Отговорих отрицателно. Попита: „Какво смяташ?“ Отговорих: „Това е житейският предел на Пратеника на Аллах (с.а.с.), и Той му го разкрива. Казал е: „Когато дойде подкрепата на Аллах и победата“, това ще бъде знакът за житейския предел. „Прославяй своя Господ с възхвала и Го моли за опрощение! Той винаги приема покаянието“. Омар (р.а.) отбеляза: „И аз не знам друго освен това, което ти казваш“.
3. Третият: „От Аиша (р.а.) се предават думите: „След като му бе низпослано знамението: „Когато дойде подкрепата на Аллах и победата…“, Пратеникът на Аллах (с.а.с.) не отслужваше молитва, без да изрече в нея: „Преславен си Ти, Господи наш, и със Своята възхвала, Аллах, опрости ме!“
Във варианта на Муслим се казва: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) често произнасяше преди смъртта си: „Преславен си Ти, Аллах, и с Твоята възхвала Те моля за опрощение, и се покайвам пред Теб!“ Аиша каза: „Казах: „Пратенико на Аллах, какви са тези нови слова, които чувам да изричаш?“ Отговори: „Бе ми сторен знак относно моята общност. Щом го видях изрекох: „Когато дойде подкрепата на Аллах и победата..(до края на сурата)“.
В друг вариант се казва: „Претеникът на Аллах (с.а.с.) често изричаше словата: „Преславен е Аллах и с Неговата възхвала моля Аллах за опрощение и се покайвам пред Него!“ [Аиша] каза: „Попитах: „Пратенико на Аллах, видях те често да изричаш словата: „Преславен е Аллах и с Неговата възхвала моля Аллах за опрощение и се покайвам пред Него!“ Той каза: „Моят Господ ме извести, че ще видя знак относно моята общност и щом го видя, трябва много да произнасям словата: „Преславен е Аллах и с Неговата възхвала моля Аллах за опрощение и се покайвам пред Него!“ Аз го видях. „Когато дойде подкрепата на Аллах и победата“, [това] е отварянето на Мека. „…И видиш хората да встъпват на тълпи в религията на Аллах, прославяй своя Господ и възхвала и Го моли за опрощение! Той винаги приема покаянието“.
4. Четвъртият: „От Анас (р.а.) се предават думите: „Аллах, Всемогъщия и Всевеликия, продължи да разкрива откровението на Пратеника на Аллах (с.а.с.) до смъртта му, така че [в периода] преди да почине той получи най-много откровения“.
5. Петият: „От Джабир (р.а.) се предават думите: „Пророкът (с.а.с.) каза: „Всеки раб ще бъде възкресен, какъвто е бил при смъртта си“1
1 Хадисът подбужда към добродетелност, постоянно следване на напътствията на Пророка (с.а.с.), и към всеотдайност пред Аллах Всевишния в думите и делата, за да ни завари смъртта в това похвално състояние и така да бъдем възкресени.
А хадисите са:
1. Първият: „От Абу Хурайра (р.а.) се предава, че Пророкът (с.а.с.) е казал: „Аллах продължава да извинява човек, чийто край е отсрочен, до навършването на шейсет години“.
(разказан от ал-Бухари)
Учените са казали: „Аллах не оставя извинение за него, когато му удължи този срок.“2. Вторият: „От сина на Аббас, Аллах да е доволен и от него, и от баща му, се предават думите: „Омар, Аллах да е доволен от него, ме въведе заедно със старейшините от Бадр. Изглежда, един от тях се е разгневил, защото каза: „Защо този влиза с нас, след като имаме синове като него?“ Омар каза: „Неговото положение ви е известно!“ Той ме покани този ден и ме въведе заедно с тях, но не забелязах, че ме е поканил тогава само за да ме покаже. Той попита: „Какво ще кажете за следните Слова на Аллах: „Когато дойде подкрепата на Аллах и победата..“? Един от тях отговори: „Повелено ни е да възхваляваме Аллах и да го молим за опрощение, когато ни дари подкрепа и победа“. И замлъкна техният човек, и нищо повече не каза. Попита ме [Омар]: „Така ли смяташ и ти, сине на Аббас?“ Отговорих отрицателно. Попита: „Какво смяташ?“ Отговорих: „Това е житейският предел на Пратеника на Аллах (с.а.с.), и Той му го разкрива. Казал е: „Когато дойде подкрепата на Аллах и победата“, това ще бъде знакът за житейския предел. „Прославяй своя Господ с възхвала и Го моли за опрощение! Той винаги приема покаянието“. Омар (р.а.) отбеляза: „И аз не знам друго освен това, което ти казваш“.
(разказан от ал-Бухари)
3. Третият: „От Аиша (р.а.) се предават думите: „След като му бе низпослано знамението: „Когато дойде подкрепата на Аллах и победата…“, Пратеникът на Аллах (с.а.с.) не отслужваше молитва, без да изрече в нея: „Преславен си Ти, Господи наш, и със Своята възхвала, Аллах, опрости ме!“
(всепризнат хадис)
В друг вариант на този хадис в двата сборника Сахих (Достоверен) се казва: „По време на свеждането си в ракят и на поклоните доземи в суджуд Пратеникът на Аллах (с.а.с.) многократно изричаше: „Преславен си Ти, Аллах, Господи наш, и със Своята възхвала, Аллах, опрости ме!“ Той работеше в изпълнение на повеленото му от Аллах Всевишния в Корана: „…Прославяй своя Господ с възхвала и Го моли за опрощение!“Във варианта на Муслим се казва: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) често произнасяше преди смъртта си: „Преславен си Ти, Аллах, и с Твоята възхвала Те моля за опрощение, и се покайвам пред Теб!“ Аиша каза: „Казах: „Пратенико на Аллах, какви са тези нови слова, които чувам да изричаш?“ Отговори: „Бе ми сторен знак относно моята общност. Щом го видях изрекох: „Когато дойде подкрепата на Аллах и победата..(до края на сурата)“.
В друг вариант се казва: „Претеникът на Аллах (с.а.с.) често изричаше словата: „Преславен е Аллах и с Неговата възхвала моля Аллах за опрощение и се покайвам пред Него!“ [Аиша] каза: „Попитах: „Пратенико на Аллах, видях те често да изричаш словата: „Преславен е Аллах и с Неговата възхвала моля Аллах за опрощение и се покайвам пред Него!“ Той каза: „Моят Господ ме извести, че ще видя знак относно моята общност и щом го видя, трябва много да произнасям словата: „Преславен е Аллах и с Неговата възхвала моля Аллах за опрощение и се покайвам пред Него!“ Аз го видях. „Когато дойде подкрепата на Аллах и победата“, [това] е отварянето на Мека. „…И видиш хората да встъпват на тълпи в религията на Аллах, прославяй своя Господ и възхвала и Го моли за опрощение! Той винаги приема покаянието“.
4. Четвъртият: „От Анас (р.а.) се предават думите: „Аллах, Всемогъщия и Всевеликия, продължи да разкрива откровението на Пратеника на Аллах (с.а.с.) до смъртта му, така че [в периода] преди да почине той получи най-много откровения“.
(всепризнат хадис)
5. Петият: „От Джабир (р.а.) се предават думите: „Пророкът (с.а.с.) каза: „Всеки раб ще бъде възкресен, какъвто е бил при смъртта си“1
(разказан от Муслим)
1 Хадисът подбужда към добродетелност, постоянно следване на напътствията на Пророка (с.а.с.), и към всеотдайност пред Аллах Всевишния в думите и делата, за да ни завари смъртта в това похвално състояние и така да бъдем възкресени.
Няма коментари:
Публикуване на коментар