Аллах Всевишния е казал: „И бъди търпелив заедно с онези, които зоват своя Господ сутрин и вечер, искайки Неговия Лик!“ (18: 28)
1. От Хариса ибн Уахб (р.а.) се предава следното: „Чух Пратеника на Аллах (с.а.с.) да казва:
„Да ви известя ли кои са обитателите на Рая? Всеки слаб и презиран, който ако даде клетва с упование в Аллах, Той я осъществява. А да ви известя ли кои са обречените на Ада? Всеки груб, нагъл, надменен.“
2. От Абу-л-Аббас Сахл ибн Саад ас-Саиди (р.а.) се предава следното: „Покрай Пратеника на Аллах (с.а.с.) мина мъж и той попита своя събеседник: „Какво мислиш за него?“
Човекът отговори: „Мъж измежду знатните хора. Кълна се в Аллах, той заслужава, ако поиска ръката на някоя жена, да му я дадат, и ако се застъпи, да го послушат.“
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) замълча. После мина друг мъж и Пратеникът на Аллах (с.а.с.) пак попита: „Какво мислиш за него?“
Отговори: „Пратенико на Аллах, това е беден човек измежду мюслюманите. Той заслужава, ако поиска ръката на някоя жена, да не му я дадат, и ако се застъпи, да не го послушат, и ако изрече нещо, да не го чуят“.
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) казал: „Този човек е по-достоен, отколкото цялата земя, пълна с хора като другия.“
3. ОТ Абу Саид ал-Худри (р.а.) се предава, че Пророка на Аллах (с.а.с.) е казал: „Раят и Адът спорели. Адът казал: „Мен ще ме обитават могъщите и надменните“. Раят казал: „А мен ще ме обитават слабите хора и клетниците“. Аллах отсъдил между тях: „Ти, Рай, си Моето милосърдие, с което Аз оказвам на когото пожелая. А ти, Ад, си Моето мъчение, с което наказвам когото пожелая. Мой дълг е да ви напълня и двата.“
4. От Абу Хурайра (р.а.) се предава, че Пратеника на Аллах (с.а.с.) е казал:
„В Деня на възкресението огромният мастит човек ще дойде и наистина не ще тежи пред Аллах дори колкото крило на комар.“
5. Пак от него се предава, че някаква черна жена1 била метачка в джамията, но престанала да се явява. Пратеникът на Аллах (с.а.с.) попитал за нея и му отговорили, че е починала. Той казал: „Защо не сте ме известили за това?“ А те сякаш омаловажили този факт. Казал: „Покажете ми гроба й!“ Показали го. Той отслужил над него молитва, после казал: „Тези гробове са пълни с мрак над своите обитатели. Аллах, Всемогъщия и Всевеликия, ги озарява вследствие на моята молитва за тях.“
6. Пак от него се предава, че Пратеника на Аллах (с.а.с.) е казал: „Ако мнозина разчорлени, прашни, прогонвани от вратите, се закълнат в името на Аллах, [желанието им] ще се осъществи.“
7. От Усама (р.а.) се предава, че Пророка (с.а.с.) е казал: „Застанах пред вратата на Рая, и ето, повечето влизащи там бях бедняци. А имащите богатство бяха задържани. На обречените на Ада бе повелено да влязат в него. Застанах пред вратата на Ада, и ето, повечето влизащи там бяха жени.“
8. От Абу Хурайра (р.а.) се предава, че Пророка (с.а.с) е казал: „Само трима [сред Исраиловите синове] са говорили още от люлката, [двама от които]: Иса, синът на Мариам, и едно дете, уж от Джурайдж, който бил благочестив мъж. Той построил храм, в който пребивавал и се молел, когато при него дошла майка му и извикала: „Джурайдж! Казал си: „О, Господи, на майка си [ли да обърна внимание], или молитвата си [да довърша]!“ И продължил да се моли, а майка му си отишла. На другия ден пак дошла, докато се молил и извикала: „Джурайдж!“ Той отново си казал: „О, Господи, на майка си [ли да обърна внимание], или молитвата си [да довърша]!“ И продължил да се моли. На третия ден пак дошла, докато се молел и извикала: „Джурайдж!“ Той отново си казал: „О, Господи, на майка си [ли да обърна внимание], или молитвата си [да довърша]! И продължил да се моли, а майка му казала: „О, Аллах, не му отреждай смъртта, докато не погледне лицата на леките жени!“ Понесла се сред Бану Исраил мълвата за Джурайдж и неговото богослужене. Имало някаква жена блудница с пословична хубост и тя казала: „Ако желаете, аз да го съблазня!“ Подмамила го, но той не я погледнал. Тогава отишла при пастир, който живеел близо до храма на Джурайдж, допуснала го до себе си, обладал я и забременяла. Когато родила, казал: „Това е от Джурайдж“. Отишли при него, накарали го да слезе, разрушили храма му и започнали да го бият. Попитал: „Какво се е случило.“ Отговорили: „Прелюбодействал си с тази блудница и е родила от теб“. Попитал: „А къде е детето?“ Донесли го при него и той казал: „Оставете ме да се помоля!“ Помолил се и като приключил, отишъл при момчето, боцнал го в корема и попитал: „Момче, кой е баща ти?“ Отговорило: „Еди-кой си пастир“. [После израилтяните] отишли при Джурайдж, започнали да го целуват и миропомазват, и казали: „Ще ти построим храм от злато!“ Казал: „Не, възстановете го какъвто си беше – от глина!“ И те така постъпили.
[Третият случай е с] дете, кърмено от майка си, когато минал мъж, яздещ бързо, красиво и хубаво добиче, и тя казала: „О, Аллах, стори сина ми да бъде като този [мъж]!“ Детето пуснало гърдата, обърнала се натам, отправило поглед към мъжа и казало: „О, Аллах, не ме сторвай да съм като него!“ После отново се обърнало към гърдата и започнало да суче. Тук, докато разказвал за кърменето, Пратеника на Аллах (с.а.с.) пъхнал показалеца си в устата и започнал да го смуче. После продължил: „Минали [хора] с момиче, което биели и крещели: „Разбратница! Крадла!“ А то отвръщало: „Достатъчен ми е Аллах. Колко прекрасен е Той – Блюстителя!“ Майката казала: „О, Аллах, не сторвай сина ми да бъде като тази!“ [Детето] престанало да суче, погледнало натам и казало: „О, Аллах, стори ме като нея!“ И двамата с майката повели разговор. Тя казала: „Мина благообразен мъж, хубав на вид, и затова казах: „О, Аллах, стори сина ми да бъде като него!“ А ти каза: „О, Аллах, не ме сторвай да съм като него!“ После минаха с тази робиня, която биеха и наричаха: „Развратница! Крадла!“ Затова казах: „О, Аллах, не сторвай сина ми да бъде като тази!“ А ти каза: „О, Аллах, стори ме да съм като нея!“ [Детето] отговорило: „Онзи мъж бе деспот, затова казах: „О, Аллах, не ме сторвай да съм като него!“ А момичето наричаха: „Развратница!“, но то не бе прелюбодействало. И го наричаха: „Крадла!“, ала не бе откраднало. Затова казах: „О, Аллах, стори ме да съм като него!“
1. От Хариса ибн Уахб (р.а.) се предава следното: „Чух Пратеника на Аллах (с.а.с.) да казва:
„Да ви известя ли кои са обитателите на Рая? Всеки слаб и презиран, който ако даде клетва с упование в Аллах, Той я осъществява. А да ви известя ли кои са обречените на Ада? Всеки груб, нагъл, надменен.“
(всепризнат хадис)
2. От Абу-л-Аббас Сахл ибн Саад ас-Саиди (р.а.) се предава следното: „Покрай Пратеника на Аллах (с.а.с.) мина мъж и той попита своя събеседник: „Какво мислиш за него?“
Човекът отговори: „Мъж измежду знатните хора. Кълна се в Аллах, той заслужава, ако поиска ръката на някоя жена, да му я дадат, и ако се застъпи, да го послушат.“
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) замълча. После мина друг мъж и Пратеникът на Аллах (с.а.с.) пак попита: „Какво мислиш за него?“
Отговори: „Пратенико на Аллах, това е беден човек измежду мюслюманите. Той заслужава, ако поиска ръката на някоя жена, да не му я дадат, и ако се застъпи, да не го послушат, и ако изрече нещо, да не го чуят“.
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) казал: „Този човек е по-достоен, отколкото цялата земя, пълна с хора като другия.“
(всепризнат хадис)
3. ОТ Абу Саид ал-Худри (р.а.) се предава, че Пророка на Аллах (с.а.с.) е казал: „Раят и Адът спорели. Адът казал: „Мен ще ме обитават могъщите и надменните“. Раят казал: „А мен ще ме обитават слабите хора и клетниците“. Аллах отсъдил между тях: „Ти, Рай, си Моето милосърдие, с което Аз оказвам на когото пожелая. А ти, Ад, си Моето мъчение, с което наказвам когото пожелая. Мой дълг е да ви напълня и двата.“
(разказан от Муслим)
4. От Абу Хурайра (р.а.) се предава, че Пратеника на Аллах (с.а.с.) е казал:
„В Деня на възкресението огромният мастит човек ще дойде и наистина не ще тежи пред Аллах дори колкото крило на комар.“
(всепризнат хадис)
5. Пак от него се предава, че някаква черна жена1 била метачка в джамията, но престанала да се явява. Пратеникът на Аллах (с.а.с.) попитал за нея и му отговорили, че е починала. Той казал: „Защо не сте ме известили за това?“ А те сякаш омаловажили този факт. Казал: „Покажете ми гроба й!“ Показали го. Той отслужил над него молитва, после казал: „Тези гробове са пълни с мрак над своите обитатели. Аллах, Всемогъщия и Всевеликия, ги озарява вследствие на моята молитва за тях.“
6. Пак от него се предава, че Пратеника на Аллах (с.а.с.) е казал: „Ако мнозина разчорлени, прашни, прогонвани от вратите, се закълнат в името на Аллах, [желанието им] ще се осъществи.“
(разказан от Муслим)
7. От Усама (р.а.) се предава, че Пророка (с.а.с.) е казал: „Застанах пред вратата на Рая, и ето, повечето влизащи там бях бедняци. А имащите богатство бяха задържани. На обречените на Ада бе повелено да влязат в него. Застанах пред вратата на Ада, и ето, повечето влизащи там бяха жени.“
(всепризнат хадис)
8. От Абу Хурайра (р.а.) се предава, че Пророка (с.а.с) е казал: „Само трима [сред Исраиловите синове] са говорили още от люлката, [двама от които]: Иса, синът на Мариам, и едно дете, уж от Джурайдж, който бил благочестив мъж. Той построил храм, в който пребивавал и се молел, когато при него дошла майка му и извикала: „Джурайдж! Казал си: „О, Господи, на майка си [ли да обърна внимание], или молитвата си [да довърша]!“ И продължил да се моли, а майка му си отишла. На другия ден пак дошла, докато се молил и извикала: „Джурайдж!“ Той отново си казал: „О, Господи, на майка си [ли да обърна внимание], или молитвата си [да довърша]!“ И продължил да се моли. На третия ден пак дошла, докато се молел и извикала: „Джурайдж!“ Той отново си казал: „О, Господи, на майка си [ли да обърна внимание], или молитвата си [да довърша]! И продължил да се моли, а майка му казала: „О, Аллах, не му отреждай смъртта, докато не погледне лицата на леките жени!“ Понесла се сред Бану Исраил мълвата за Джурайдж и неговото богослужене. Имало някаква жена блудница с пословична хубост и тя казала: „Ако желаете, аз да го съблазня!“ Подмамила го, но той не я погледнал. Тогава отишла при пастир, който живеел близо до храма на Джурайдж, допуснала го до себе си, обладал я и забременяла. Когато родила, казал: „Това е от Джурайдж“. Отишли при него, накарали го да слезе, разрушили храма му и започнали да го бият. Попитал: „Какво се е случило.“ Отговорили: „Прелюбодействал си с тази блудница и е родила от теб“. Попитал: „А къде е детето?“ Донесли го при него и той казал: „Оставете ме да се помоля!“ Помолил се и като приключил, отишъл при момчето, боцнал го в корема и попитал: „Момче, кой е баща ти?“ Отговорило: „Еди-кой си пастир“. [После израилтяните] отишли при Джурайдж, започнали да го целуват и миропомазват, и казали: „Ще ти построим храм от злато!“ Казал: „Не, възстановете го какъвто си беше – от глина!“ И те така постъпили.
[Третият случай е с] дете, кърмено от майка си, когато минал мъж, яздещ бързо, красиво и хубаво добиче, и тя казала: „О, Аллах, стори сина ми да бъде като този [мъж]!“ Детето пуснало гърдата, обърнала се натам, отправило поглед към мъжа и казало: „О, Аллах, не ме сторвай да съм като него!“ После отново се обърнало към гърдата и започнало да суче. Тук, докато разказвал за кърменето, Пратеника на Аллах (с.а.с.) пъхнал показалеца си в устата и започнал да го смуче. После продължил: „Минали [хора] с момиче, което биели и крещели: „Разбратница! Крадла!“ А то отвръщало: „Достатъчен ми е Аллах. Колко прекрасен е Той – Блюстителя!“ Майката казала: „О, Аллах, не сторвай сина ми да бъде като тази!“ [Детето] престанало да суче, погледнало натам и казало: „О, Аллах, стори ме като нея!“ И двамата с майката повели разговор. Тя казала: „Мина благообразен мъж, хубав на вид, и затова казах: „О, Аллах, стори сина ми да бъде като него!“ А ти каза: „О, Аллах, не ме сторвай да съм като него!“ После минаха с тази робиня, която биеха и наричаха: „Развратница! Крадла!“ Затова казах: „О, Аллах, не сторвай сина ми да бъде като тази!“ А ти каза: „О, Аллах, стори ме да съм като нея!“ [Детето] отговорило: „Онзи мъж бе деспот, затова казах: „О, Аллах, не ме сторвай да съм като него!“ А момичето наричаха: „Развратница!“, но то не бе прелюбодействало. И го наричаха: „Крадла!“, ала не бе откраднало. Затова казах: „О, Аллах, стори ме да съм като него!“
(всепризнат хадис)
1 Възможно е това да е бил и младеж.
Няма коментари:
Публикуване на коментар