събота, 2 декември 2017 г.

Самоконтрола

Аллах Всевишния е казал: „…Който те вижда, като се изправяш [за молитва сам], и [вижда] твоите движения сред покланящите се“ (26: 218-219)
И е казал Всевишния: „…Той е с вас, където и да сте“(57:4)
И е казал още: „Нищо не е скрито от Аллах нито на земята, нито на небето“(3: 5)
И е казал също: „Твоят Господ надзирава“(89: 14)
И е казал още: „Знае Той скришните погледи и онова, което гърдите спотайват“ (40: 19)
Известни са много коранични знамения на тази тема. А хадисите са:
1. Първият: „От Омар ибн ал-Хаттаб (р.а.) се предават думите: „Докато седяхме един ден при Пратеника на Аллах (с.а.с.), пред нас изникна мъж със сияйнобели дрехи и сияйночерна коса. По него не личеше ни следа от пътуване и никой от нас не го познаваше. Той седна пред Пророка (с.а.с.), опря коленете си до коленете му и положи длани на бедрата му.
[Мъжът] каза: „Мухаммед, извести ме за исляма!“ Пратеникът на Аллах (с.а.с.) каза: „Ислямът е да свидетелстваш, че няма друг бог освен Аллах и че Мухаммед е Пратеника на Аллах, да отслужваш молитвите, да даваш милостинята закат, да говееш през [месец] Рамадан и да извършиш поклонението хадж при Дома [на Аллах], ако имаш възможност за това“.
[Мъжът] отговори: „Прав си“. Ние се учудихме, че първо го попита, а после му отговори, че е прав. Тогава той каза: „Извести ме за вярата!“ [Пророкът (с.а.с.)] каза: „Да вярваш в Аллах, в Неговите ангели, писания и пратеници, и в Сетния ден, и да вярваш в съдбата, и в добрата, и в лошата“.
[Мъжът] отговори: „Прав си“.  И каза: „Извести ме за добротворството“. [Пророкът (с.а.с.)] каза: „Да служиш на Аллах, сякаш Го виждаш, така че дори и да не Го виждаш, [да знаеш, че] Той те вижда“.
[Мъжът] отговори: „Прав си“. И каза: „Извести ме за Часа [на Съдния ден]“. [Пророкът (с.а.с.)] каза: „Питаният за това не знае повече от питащия”.
Тогава [мъжът] каза: „Извести ме за признаците му“. [Пророкът (с.а.с.)] каза: „Когато робинята ще ражда господарката си и когато ще виждаш голите, боси и бедни овчари да се надпреварват в строителството си“.
После той си отиде и аз останах задълго. Тогава [Пророкът (с.а.с.)] каза: „Омар, знаеш ли кой ми задаваше въпроси?“ Казах: „Аллах, а и Неговият Пратеник, е Най-знаещия“. Каза: „Това бе Джибрил, който дойде при вас, за да ви научи на вашата религия“.
(разказан от Муслим)

2. Вторият: „От Абу Зар Джундуб ибн Джунада и Абу Абдуррахман Муаз ибн Джабал, Аллах да е доволен от тях, се предава, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал: „Бой се от Аллах, където и да си, и след лошата постъпка извърши добра, която да я изличи, и проявявай добър нрав към хората!“
(разказан от ат-Тирмизи, който го е определил като добър хадис)

3. Третият: От сина на Аббас, Аллах да е доволен и от двамата, баща му, се предават думите: „Седях един ден [на ездитното животно] зад Пророка (с.а.с.) и той ми каза: „Момче, ще те науча на [полезни ] слова: „Пази [повелите на ] Аллах, и Той ще те пази! Пази Аллах и ще Го откриеш пред себе си! Ако искаш, от Аллах искай! Когато молиш за подкрепа, Аллах моли! И знай: дори цялата общност да се насъбере, за да са ти от полза в нещо, ще са ти от полза само с нещо, което Аллах е предписал в твоя изгода. И ако се насъберат, за да ти навредят с нещо, ще ти навредят само с нещо, което Аллах е предписал в твой ущърб. Калемите са прибрани и свитъците са изсъхнали.“1
(разказан от ат-Тирмизи, който го е определил като достоверен и добър хадис)
В друг вариант, не в този на ат-Тирмизи, се казва: „Пази Аллах и ще Го откриеш пред себе си! Познай Аллах в благоденствие и Той ще те познае в беда, и знай: което те е отминало, не е трябвало да те сполети, и което те е сполетяло, не е трябвало да те отмине! И знай, че победата е заедно с търпението, и утехата – с горестта, и че със затруднението идва облекчение!“

4. Четвъртият: „От Анас (р.а.) се предават думите: „Вие наистина вършите дела, които в очите ви са по-дребни от косъм, а през епохата на Пратеника на Аллах (с.а.с.), ние ги смятахме за пагубни.“
(разказан от ал-Бухари)

5. Петият: „От Абу Хурайра (р.а.) се предава, че Пророкът (с.а.с.) е казал: „Аллах Всевишния е честолюбив. Честолюбието на Аллах е в това, никой човек да не извърши нещо, което Той му е забранил.“
(всепризнат хадис)

6. Шестият: „От Абу Хурайра (р.а.) се предава, че чул Пророка (с.а.с.) да казва: „Аллах поискал да изпита трима от синовете на Исраил – прокажен, плешив и сляп – и изпратил при тях ангел. Отишъл той при прокажения и попитал: „Кое е най-обичното за теб?“ Отговорил: „Хубав вид и хубава кожа, и да изчезне това, което отблъсква от мен хората!“ Потъркал го [ангелът] и изчезнала нечистотата, и му бил даден хубав вид. И попитал: „Кой е най-обичният за теб имот?“ Отговорил: „Камилите“2. Била му дадена бременна камила в десетия месец. И казал [ангелът]: „Аллах да я благослови за теб!“
                Отишъл и при плешия, и попитал: „Кое е най-обичното за теб?“ Отговорил: „Хубавата коса и да изчезне това, което отблъсква от мен хората!“ Потъркал го той и изчезнала [плешивината], и му била дадена хубава коса. И попитал: „Кой е най-обичният за теб имот?“ Отговорил: „Кравите“. И бил дарен с бременна крава. И казал [ангелът]: „Аллах да я благослови за теб!“
                Отишъл и при слепия, и попитал: „Кое е най-обичното за теб?“ Отговорил: „Аллах да ми възвърне зрението и да виждам хората!“ Потъркал го и Аллах му възвърнал зрението. „Кой е най-обичният за теб имот?“ Отговорил: „Овцете“. И бил дарен с плодна овца. Наплодили се [животните] и единият [мъж] притежавал една долина с камили, другият – долина с крави, а третият – долина с овце.
                После [ангелът] се явил на прокажения с истинската си външност и с образа си, и казал: „[Аз съм] клет човек, изразходил всичките си средства по пътя и днес не мога да продължа нататък иначе освен с помощта на Аллах, а после – и на теб. В името на Онзи, Който ти даде хубавия вид, хубавата кожа и имота, моля те за камила, с която да продължа пътуването си“. [Мъжът] отговорил: „Дългове много!“ [Ангелът] казал: „Май те познавам. Не беше ли ти прокажен, та хората те отбягваха, и бядняк, та Аллах те дари?“ Казал: „Аз наследих този имот от дедите си“. Казал: „Ако лъжеш, нека Аллах те превърне в какъвто си бил!“
                Отишъл и при плешивия с истинската си външност и с образа си, и му казал същото, каквото казал и на предишния, и той му отговорил същото. И казал: „Ако лъжеш, нека Аллах те превърне в какъвто си бил!“
                Отишъл и при слепия с истинската си външност и с образа си, и казал: „[Аз съм] клет човек и пътник, изразходил всичките си средства по пътя и днес не мога да продължа нататък иначе освен с помощта на Аллах, а после – и на теб. В името на Онзи, Който ти възвърна зрението, моля те за овца, с която да продължа пътуването си“. [Мъжът] отговорил: „Бях слепец, но Аллах ми върна зрението. Вземи каквото пожелаеш и остави каквото пожелаеш. Кълна се в Аллах, не ще те затруднявам днес с нищо, което си взел заради Аллах, Всемогъщия и Всевеликия“. Тогава [ангелът] казал: „Задръж имота си, вие само бяхте изпитани. Аллах остана доволен от теб и се разгневи на двамата ти събратя.“
(всепризнат хадис)

7. Седмият: „От Абу Яаля Шаддад ибн Аус (р.а.) се предава, че Пророкът (с.а.с.) е казал: „Разумен е онзи, който осъжда душата си и работи за [времето] след смъртта, а безсилен е онзи, който следва душата си в страстите й и възжелава от Аллах мечти.“
(разказан от ат-Тирмизи, който го е определил като добър хадис)

8. Осмият: „От Абу Хурайра (р.а.) се предават думите, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал: „Една от чертите на добрия мюслюманин е, че той изоставя онова, което няма отношение към него [и за земния, и за отвъдния живот].“
(добър хадис, разказан от ат-Тирмизи и други)

9. Деветият: „От Омар (р.а.) се предава, че Пророкът (с.а.с.) е казал: “Мъжът не ще бъде питан защо е бил жена си.“
(разказан от Абу Дауд и други3)

 1 Съдбата е предопределена и вече окончателно е записана.
2 Или: „Кравите“. Тук разказвачът има съмнения.
3 Този хадис е с ниска степен на достоверност.

Няма коментари:

Публикуване на коментар