Аллах Всевишния е казал: „Каквото и добро да сторите, Аллах го знае.“ (2: 215)
И е казал: „Каквато и добрина да сторите, Аллах я узнава…“ (2: 197)
И е казал също: „Който извърши добро, дори с тежест на прашинка, ще го види“ (99: 7)
И е казал Аллах Всевишния: „Който върши праведни дела, то е за самия него…“ (45: 15)
На тази тема има много коранични знамения.
Що се отнася до хадисите, и те са твърде много, затова ще споменем част от тях:
1. Първият: „От Абу Зар Джундуб, син на Джунада (р.а.) се предават думите: „Попитах:
„Пратенико на Аллах, кои са най-добрите дела?1“
Отговори: „Вярата в Аллах и Свещената борба по Неговия път.“
Попитах: „Кои роби са най-добрите за освобождаване?“
Отговори: „Най-ценените от собствениците им и най-скъпите“.
Попитах: „А ако не [мога да] го сторя?“
Отговори: „Тогава ще помогнеш на някого в работата му или ще свършиш нещо за такъв, който не умее“.
Казах: „Пратенико на Аллах, какво мислиш, ако не ми стигнат силите да свърша нещо?“
Каза: „Ще се въздържаш да правиш зло на хората и това ще бъде подаяние за самия теб“.
2. Вторият: „Също от Абу Зар (р.а.) се предава, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
„От сутринта всяка става на вашето тяло е длъжна да дарява милостиня.
Милостиня е всяко [изричане на] Преславен е Аллах!2
Милостиня е всяко Хвала на Аллах!3
Милостиня е всяко Няма друг бог освен Аллах!4
Милостиня е всяко Аллах е Най-великия!5
Милостиня е и повеляването на одобряването, и възбраняването на отхвърляното.
Равностойни на това са два поклона, отслужени в зори“.
3. Третият: „Пак от него се предават думите: „Пророкът (с.а.с.) каза:
„Бяха ми показани и добрите, и лошите деяния на моята общност. Установих, че сред добрите деяния е махането от пътя6 на онова, което пречи, и установих, че сред лошите деяния е плюенето7 в джамията, без да се заравя слюнката“.
4. Четвъртият: „От него се предава, че някои хора казали:
„Пратенико на Аллах, богатите взимат всички награди. Те се молят, както и ние се молим, говеят, както и ние говеем, и дават милостиня от излишъка на имотите си.“
Той отговори: „Нима Аллах не ви е отредил нищо, което да давате като милостиня?
Милостиня е всяко [произнасяне на] Пречист е Аллах!
Милостиня е всяко Аллах е Най-великия!
Милостиня е всяко Хвала на Аллах!
Милостиня е всяко Няма друг бог освен Аллах!8
Милостиня е всяко повеляване на одобряването и всяко възбраняване на отхвърляното, както и всяко обладаване [на съпругата]“.
Тогава те попитаха: „Пратенико на Аллах, нима ще получи награда онзи от нас, който се отдаде на страстта си?“
Той отговори: „Как мислите, ако го направи по възбранен начин, няма ли да носи грях? Също и ако го направи по позволен начин, няма ли да получи отплата?“.
5. Петият: „Пак от него се предават думите, че Пророкът (с.а.с.) е казал:
„Не пренебрегвай нищо от добротворството, дори само това, да срещаш своя брат с приветливо лице!“
6. Шестият: „От Абу Хурайра (р.а.) се предават думите: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) каза:
„Даването на милостиня е дълг за всяка става от човешкото тяло във всеки ден, през който слънцето изгрява.
Милостиня е да бъдеш справедлив между двама [спорещи].
Милостиня е да помогнеш на човек да се качи на добичето си или да вдигне на него вещите си.
Милостиня е и добрата дума.
Милостиня е и всяка твоя крачка, извървяна към [мястото за] молитвата.
Милостиня е и да махнеш от пътя нещо, което пречи“.
„Всеки човек измежду синовете на Адам е сътворен с триста и шейсет стави. Който изрича Аллах е Най-великия!, Хвала на Аллах!, Няма друг бог освен Аллах!, Пречист е Аллах!, и който моли Аллах за опрощение, или маха от пътя на хората камък или тръни, или кости, или повелява одобряваното, или възбранява отхвърляното, той прави всичко това с триста и шейсетте си стави и вечерта в същия ден се е отдалечил от Огъня!“
7. Седмият: „Пак от него се предава, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
„Който отиде в джамията сутрин или вечер, Аллах е приготвил за него угощения в Рая всеки път, когато отива“.
8. Осмият: „Пак от него се предава: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) каза:
„Мюслюмански жени, нека никоя съседка не се отнася пренебрежително към друга, дори ако й прати само джолан от овца!“
9. Деветият: „Пак от него се предава, че Пророкът (с.а.с.) е казал:
„Вярата има седемдесет и няколко или шейсет и няколко клона. Най-добрите от тях са словата Ля иляха илляллах (Няма друг Бог освен Аллах!), а най-ниският – да се махне от пътя нещо, което пречи. И свенливостта е клон на вярата.“
10. Десетият: „Пак от него се предава, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
„Докато някакъв мъж вървял по пътя, го обзела силна жажда. Той намерил кладенец, слязъл до него и пил. После излязъл и тогава видял куче с изплезен език, което от жажда яде влажната земя.
Мъжът си казал: „Това куче е толкова ожадняло, колкото бях и аз“.
Слязъл при кладенеца, напълнил обувката си с вода, после я захапал с уста, докато се изкачи, и напоил кучето. Аллах му се отблагодарил, като опростил греховете му“.
Казаха: „Пратенико на Аллах, и заради животните ли има отплата за нас?“
Той каза: „Заради всяко живо същество има отплата“.
„Аллах му се отблагодарил, като опростил греховете му и го въвел в Рая“.
Във вариант на двамата [Муслим и ал-Бухари] се казва:
„Примряло от жажда куче обикаляло край кладенец и тогава го видяла блудница измежду израилтяните. Тя свалила галоша си, напълнила го заради кучето и го напоила. Заради това й били опростени греховете“.
11. Единайсетият: „Пак от него се предава, че Пророкът (с.а.с.) е казал:
„Видях мъж да лежи9 в Рая заради дърво, което отрязал, защото се намирало насред пътя и пречело на мюслюманите“.
„Един мъж минал покрай клон от дърво насред пътя и си рекъл: „Кълна се в Аллах, ще го преместя заради мюслюманите, да не им пречи“. И бил въведен в Рая“.
В друг вариант на двамата се казва:
„Както някакъв мъж вървял по пътя, се натъкнал на бодлив клон и го отметнал назад. Аллах му се отблагодарил, като опростил греховете му“.
12. Дванайсетият: „Пак от него се предават думите: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) каза:
„Който извърши обедното измиване уду и го направи добре, после отиде [в джамията] за петъчната молитва, слуша и мълчи, на него му се опрощава стореното между този и предишния петък, и три дни добавка. А който си попипва камъчета, той се занимава с празни неща“.
13. Тринайсетият: „Пак от него се предава, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
„Когато рабът-мюслюманин10 извърши обедното измиване уду и
измие лицето си, с водата11 от него излиза всяко прегрешение, което е сторил с поглед;
когато измие ръцете си, с водата от тях излиза всяко пргрешение, сторено при пипане;
когато измие краката си, с водата от тях излиза всяко прегрешение, сторено при вървене,
докато той излезе пречистен от греховете си“.
14. Четиринайсетият: „Пак от него се предава, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
„Петте молитви, петъчната молитва до следващата петъчна молитва и месец Рамадан до следващия Рамадан са изкупление за малките провинения, сторени между тях, ако се избягват големите грехове“.
15. Петнайсетият: „Пак от него се предават думите: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) каза:
„Да ви посоча ли заради какво Аллах изличава прегрешенията и издига по степени?“
Казаха: „Разбира се, Пратенико на Аллах!“
Каза: „Заради пълното извършване на обредното измиване уду въпреки неудобствата, заради многото стъпки по пътя към джамиите и заради изчакването на следващата молитва. Това е за вас борбата.“12
16. Шестнайсетият: „От Абу Муса ал-Ашари (р.а.) се предават думите: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) каза: „Който отслужва сутрешната и следобедната молитва, той е влязъл в Рая“.
17. Седемнайсетият: „Пак от него се предават думите: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) каза:
„Когато рабът е болен или на път13, на него му се записва същото [въздаяние], както за онова, което е вършел у дома и при [добро] здраве.“
18. Осемнайсетият: „От Джабир (р.а.) се предават думите: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) каза:
„Всяко одобрявано деяние е милостиня“.
19. Деветнайсетият: „Пак от него се предават думите: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) каза:
„Всеки мюслюманин, засадил насаждение, дава милостиня чрез изяденото от реколтата му, и откраднатото от нея е негова милостиня, и ако някой й нанесе щети, пак е дадена на него милостиня“.
„Винаги щом мюслюманин засади насаждение и от него яде човек, добиче или птица, това е дадена от него милостиня до Деня на възкресението“.
В друг вариант се казва:
„Винаги щом мюслюманин засади насаждение и посее посев, и от него яде човек, животно или нещо друго, това е дадена от него милостиня“.
И двамата [Муслим и ал-Бухари] предават горния хадис с разказа на Анас (р.а.).
20. Двайсетият: „Пак от него се предават думите:
„Бану Салима14 поискаха да се преместят близо до джамията и това стигна до Пратеника на Аллах (с.а.с.). Той им каза: „Научих, че искате да се преместите близо до джамията.“ Казаха: „Да, Пратенико на Аллах, наистина искахме това“. Той каза: „Бану Салима, в домовете ви се записват следите ви. Бану Салима, в домовете ви се записват следите ви.“15
„За всяка стъпка има степен“.
Разказва го и ал-Бухари с горното съдържание чрез вариант на Анас (р.а.).
21. Двайсет и първият: „От Абу-л-Мунзир Абийн, син на Кааб (р.а.) се предават думите:
„Един мъж идваше толкова отдалече в джамията, че не познавах друг такъв, но той не пропускаше молитва.
Казаха му16: „Ако си бе купил магаре, щеше да го яздиш в мрак и пек?“
Той каза: „Не ме радва, че жилището ми е до джамията. Искам да се записват стъпките ми до джамията и при завръщането ми, когато отивам при семейството си“.
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) каза: „Аллах е събрал за теб всичко това“.
В друг вариант се казва: „Твое е онова, което си начислил“.17
22. Двайсет и вторият: „От Абу Мухаммед Абдуллах, син на Амр, син на ал-Ас, Аллах да е доволен и от двамата, се предават думите: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) каза:
„Има четирийсет постъпки18, най-висшата от които е да се предоставят за ползване кози19.
Всеки, който извърши една от тях с надежда за въздаяние и с вяра в обещаното за нея, Аллах ще го въведе за това в Рая.“
23. Двайсет и третият: „От Ади, син на Хатим (р.а.) се предават думите: „Чух Пророка (с.а.с.) да казва:
„Предпазвайте се от Огъня, дори да е само с половин фурма!“
„С всеки от вас неговият Господ ще говори без преводач. [Човекът] ще погледне надясно и ще види само онова, което е направил отпреди. И ще погледне наляво, и ще види само онова, което е направил отпреди. И ще погледне пред себе си, и ще види само Огъня насреща си. Предпазвайте се от Огъня, дори само с половин фурма! А който няма и това, тогава – поне с добра дума.“
24. Двайсет и четвъртият: „От Анас (р.а.) се предават думите: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) каза:
„Наистина Аллах е доволен от раба, когато той се храни и го възхвалява за храната, или когато пие и го възхвалява за питието.“
25. Двайсет и петият: „От Абу Муса (р.а.) се предава, че Пророка (с.а.с.) е казал:
„Всеки мюслюманин трябва да дава милостиня.“
Той попита: „Какво мислиш, ако не намери [за дар]?“
Отговори: „Да работи с ръцете си и тогава ще е полезен и за себе си, и ще дава милостиня“.
Попита: „Какво мислиш, ако не може?“
Отговори: „Да помогне на нуждаещ се човек в беда“.
Попита: „А какво мислиш, ако не може?“
Отговори: „Да повелява одобряваното или благото!“
Попита: „Какво мислиш, ако не стори [това]?“
Отговори: „Да се въздържа от злосторство. И това е милостиня“.
1 Делата, за които се получава най-голямо въздаяние при Аллах.
2 Субханаллах.
3 Алхамдулиллах.
4 Ля иляха илляллах.
5 Аллаху акбар.
6 Маха се от пътя онова, което може да причини неудобства на минувачите.
7 Буквално е казано „да се храчи“, но повечето учени го тълкуват както сме го превели.
8 Вж. Бележките към хадис 2.
9 Буквално: „да се обръща [на ложето]“.
10 Или вярващият.
11 Или с последната капка вода.
12 Арабската дума рибат е преведена най-общо като „борбата“, но тя в действителност означава пребиваване на някое място за водене на Свещена борба срещу врага, както и впрягане и подготовка на конете за битка.
13 Когато е възпрепятстван да изпълнява религиозните си задължения.
14 Известно племе измежду мединските помощници (ансарите), Аллах да е доволен от тях.
15 Записват се стъпките, които човек извървява към джамията.
16 Или „казах му“.
17 Т.е. което си направил, за да се увеличи броят на стъпките ти при отиването в джамията, за да получиш по-голямо въздаяние в отвъдния живот.
18 Видове благочестие.
19 Да се оставят на някого, за да пие издоеното от тях мляко, после да му бъдат върнати.
И е казал: „Каквато и добрина да сторите, Аллах я узнава…“ (2: 197)
И е казал също: „Който извърши добро, дори с тежест на прашинка, ще го види“ (99: 7)
И е казал Аллах Всевишния: „Който върши праведни дела, то е за самия него…“ (45: 15)
На тази тема има много коранични знамения.
Що се отнася до хадисите, и те са твърде много, затова ще споменем част от тях:
1. Първият: „От Абу Зар Джундуб, син на Джунада (р.а.) се предават думите: „Попитах:
„Пратенико на Аллах, кои са най-добрите дела?1“
Отговори: „Вярата в Аллах и Свещената борба по Неговия път.“
Попитах: „Кои роби са най-добрите за освобождаване?“
Отговори: „Най-ценените от собствениците им и най-скъпите“.
Попитах: „А ако не [мога да] го сторя?“
Отговори: „Тогава ще помогнеш на някого в работата му или ще свършиш нещо за такъв, който не умее“.
Казах: „Пратенико на Аллах, какво мислиш, ако не ми стигнат силите да свърша нещо?“
Каза: „Ще се въздържаш да правиш зло на хората и това ще бъде подаяние за самия теб“.
(всепризнат хадис)
2. Вторият: „Също от Абу Зар (р.а.) се предава, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
„От сутринта всяка става на вашето тяло е длъжна да дарява милостиня.
Милостиня е всяко [изричане на] Преславен е Аллах!2
Милостиня е всяко Хвала на Аллах!3
Милостиня е всяко Няма друг бог освен Аллах!4
Милостиня е всяко Аллах е Най-великия!5
Милостиня е и повеляването на одобряването, и възбраняването на отхвърляното.
Равностойни на това са два поклона, отслужени в зори“.
(разказан от Муслим)
3. Третият: „Пак от него се предават думите: „Пророкът (с.а.с.) каза:
„Бяха ми показани и добрите, и лошите деяния на моята общност. Установих, че сред добрите деяния е махането от пътя6 на онова, което пречи, и установих, че сред лошите деяния е плюенето7 в джамията, без да се заравя слюнката“.
(разказан от Муслим)
4. Четвъртият: „От него се предава, че някои хора казали:
„Пратенико на Аллах, богатите взимат всички награди. Те се молят, както и ние се молим, говеят, както и ние говеем, и дават милостиня от излишъка на имотите си.“
Той отговори: „Нима Аллах не ви е отредил нищо, което да давате като милостиня?
Милостиня е всяко [произнасяне на] Пречист е Аллах!
Милостиня е всяко Аллах е Най-великия!
Милостиня е всяко Хвала на Аллах!
Милостиня е всяко Няма друг бог освен Аллах!8
Милостиня е всяко повеляване на одобряването и всяко възбраняване на отхвърляното, както и всяко обладаване [на съпругата]“.
Тогава те попитаха: „Пратенико на Аллах, нима ще получи награда онзи от нас, който се отдаде на страстта си?“
Той отговори: „Как мислите, ако го направи по възбранен начин, няма ли да носи грях? Също и ако го направи по позволен начин, няма ли да получи отплата?“.
(разказан от Муслим)
5. Петият: „Пак от него се предават думите, че Пророкът (с.а.с.) е казал:
„Не пренебрегвай нищо от добротворството, дори само това, да срещаш своя брат с приветливо лице!“
(разказан от Муслим)
6. Шестият: „От Абу Хурайра (р.а.) се предават думите: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) каза:
„Даването на милостиня е дълг за всяка става от човешкото тяло във всеки ден, през който слънцето изгрява.
Милостиня е да бъдеш справедлив между двама [спорещи].
Милостиня е да помогнеш на човек да се качи на добичето си или да вдигне на него вещите си.
Милостиня е и добрата дума.
Милостиня е и всяка твоя крачка, извървяна към [мястото за] молитвата.
Милостиня е и да махнеш от пътя нещо, което пречи“.
(всепризнат хадис)
Този хадис е предаден също от Муслим чрез разказ на Аиша (р.а.), която е казала: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) каза: „Всеки човек измежду синовете на Адам е сътворен с триста и шейсет стави. Който изрича Аллах е Най-великия!, Хвала на Аллах!, Няма друг бог освен Аллах!, Пречист е Аллах!, и който моли Аллах за опрощение, или маха от пътя на хората камък или тръни, или кости, или повелява одобряваното, или възбранява отхвърляното, той прави всичко това с триста и шейсетте си стави и вечерта в същия ден се е отдалечил от Огъня!“
7. Седмият: „Пак от него се предава, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
„Който отиде в джамията сутрин или вечер, Аллах е приготвил за него угощения в Рая всеки път, когато отива“.
(всепризнат хадис)
8. Осмият: „Пак от него се предава: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) каза:
„Мюслюмански жени, нека никоя съседка не се отнася пренебрежително към друга, дори ако й прати само джолан от овца!“
(всепризнат хадис)
9. Деветият: „Пак от него се предава, че Пророкът (с.а.с.) е казал:
„Вярата има седемдесет и няколко или шейсет и няколко клона. Най-добрите от тях са словата Ля иляха илляллах (Няма друг Бог освен Аллах!), а най-ниският – да се махне от пътя нещо, което пречи. И свенливостта е клон на вярата.“
(всепризнат хадис)
10. Десетият: „Пак от него се предава, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
„Докато някакъв мъж вървял по пътя, го обзела силна жажда. Той намерил кладенец, слязъл до него и пил. После излязъл и тогава видял куче с изплезен език, което от жажда яде влажната земя.
Мъжът си казал: „Това куче е толкова ожадняло, колкото бях и аз“.
Слязъл при кладенеца, напълнил обувката си с вода, после я захапал с уста, докато се изкачи, и напоил кучето. Аллах му се отблагодарил, като опростил греховете му“.
Казаха: „Пратенико на Аллах, и заради животните ли има отплата за нас?“
Той каза: „Заради всяко живо същество има отплата“.
(всепризнат хадис)
Във варианта на ал-Бухари се казва: „Аллах му се отблагодарил, като опростил греховете му и го въвел в Рая“.
Във вариант на двамата [Муслим и ал-Бухари] се казва:
„Примряло от жажда куче обикаляло край кладенец и тогава го видяла блудница измежду израилтяните. Тя свалила галоша си, напълнила го заради кучето и го напоила. Заради това й били опростени греховете“.
11. Единайсетият: „Пак от него се предава, че Пророкът (с.а.с.) е казал:
„Видях мъж да лежи9 в Рая заради дърво, което отрязал, защото се намирало насред пътя и пречело на мюслюманите“.
(разказан от Муслим)
В друг вариант се казва: „Един мъж минал покрай клон от дърво насред пътя и си рекъл: „Кълна се в Аллах, ще го преместя заради мюслюманите, да не им пречи“. И бил въведен в Рая“.
В друг вариант на двамата се казва:
„Както някакъв мъж вървял по пътя, се натъкнал на бодлив клон и го отметнал назад. Аллах му се отблагодарил, като опростил греховете му“.
12. Дванайсетият: „Пак от него се предават думите: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) каза:
„Който извърши обедното измиване уду и го направи добре, после отиде [в джамията] за петъчната молитва, слуша и мълчи, на него му се опрощава стореното между този и предишния петък, и три дни добавка. А който си попипва камъчета, той се занимава с празни неща“.
(разказан от Муслим)
13. Тринайсетият: „Пак от него се предава, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
„Когато рабът-мюслюманин10 извърши обедното измиване уду и
измие лицето си, с водата11 от него излиза всяко прегрешение, което е сторил с поглед;
когато измие ръцете си, с водата от тях излиза всяко пргрешение, сторено при пипане;
когато измие краката си, с водата от тях излиза всяко прегрешение, сторено при вървене,
докато той излезе пречистен от греховете си“.
(разказан от Муслим)
14. Четиринайсетият: „Пак от него се предава, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
„Петте молитви, петъчната молитва до следващата петъчна молитва и месец Рамадан до следващия Рамадан са изкупление за малките провинения, сторени между тях, ако се избягват големите грехове“.
(разказан от Муслим)
15. Петнайсетият: „Пак от него се предават думите: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) каза:
„Да ви посоча ли заради какво Аллах изличава прегрешенията и издига по степени?“
Казаха: „Разбира се, Пратенико на Аллах!“
Каза: „Заради пълното извършване на обредното измиване уду въпреки неудобствата, заради многото стъпки по пътя към джамиите и заради изчакването на следващата молитва. Това е за вас борбата.“12
(разказан от Муслим)
16. Шестнайсетият: „От Абу Муса ал-Ашари (р.а.) се предават думите: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) каза: „Който отслужва сутрешната и следобедната молитва, той е влязъл в Рая“.
(всепризнат хадис)
17. Седемнайсетият: „Пак от него се предават думите: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) каза:
„Когато рабът е болен или на път13, на него му се записва същото [въздаяние], както за онова, което е вършел у дома и при [добро] здраве.“
(разказан от ал-Бухари)
18. Осемнайсетият: „От Джабир (р.а.) се предават думите: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) каза:
„Всяко одобрявано деяние е милостиня“.
(разказан от ал-Бухари)
Разказан е и от Муслим чрез варианта на Хузайфа (р.а.).19. Деветнайсетият: „Пак от него се предават думите: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) каза:
„Всеки мюслюманин, засадил насаждение, дава милостиня чрез изяденото от реколтата му, и откраднатото от нея е негова милостиня, и ако някой й нанесе щети, пак е дадена на него милостиня“.
(разказан от Муслим)
В друг вариант се казва: „Винаги щом мюслюманин засади насаждение и от него яде човек, добиче или птица, това е дадена от него милостиня до Деня на възкресението“.
В друг вариант се казва:
„Винаги щом мюслюманин засади насаждение и посее посев, и от него яде човек, животно или нещо друго, това е дадена от него милостиня“.
И двамата [Муслим и ал-Бухари] предават горния хадис с разказа на Анас (р.а.).
20. Двайсетият: „Пак от него се предават думите:
„Бану Салима14 поискаха да се преместят близо до джамията и това стигна до Пратеника на Аллах (с.а.с.). Той им каза: „Научих, че искате да се преместите близо до джамията.“ Казаха: „Да, Пратенико на Аллах, наистина искахме това“. Той каза: „Бану Салима, в домовете ви се записват следите ви. Бану Салима, в домовете ви се записват следите ви.“15
(разказан от Муслим)
В друг вариант, предаде от Муслим, се казва: „За всяка стъпка има степен“.
Разказва го и ал-Бухари с горното съдържание чрез вариант на Анас (р.а.).
21. Двайсет и първият: „От Абу-л-Мунзир Абийн, син на Кааб (р.а.) се предават думите:
„Един мъж идваше толкова отдалече в джамията, че не познавах друг такъв, но той не пропускаше молитва.
Казаха му16: „Ако си бе купил магаре, щеше да го яздиш в мрак и пек?“
Той каза: „Не ме радва, че жилището ми е до джамията. Искам да се записват стъпките ми до джамията и при завръщането ми, когато отивам при семейството си“.
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) каза: „Аллах е събрал за теб всичко това“.
В друг вариант се казва: „Твое е онова, което си начислил“.17
(разказан от Муслим)
22. Двайсет и вторият: „От Абу Мухаммед Абдуллах, син на Амр, син на ал-Ас, Аллах да е доволен и от двамата, се предават думите: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) каза:
„Има четирийсет постъпки18, най-висшата от които е да се предоставят за ползване кози19.
Всеки, който извърши една от тях с надежда за въздаяние и с вяра в обещаното за нея, Аллах ще го въведе за това в Рая.“
(разказан от ал-Бухари)
23. Двайсет и третият: „От Ади, син на Хатим (р.а.) се предават думите: „Чух Пророка (с.а.с.) да казва:
„Предпазвайте се от Огъня, дори да е само с половин фурма!“
(всепризнат хадис)
В друг вариант, предаден от двамата [Муслим и ал-Бухари], се казва: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) каза:„С всеки от вас неговият Господ ще говори без преводач. [Човекът] ще погледне надясно и ще види само онова, което е направил отпреди. И ще погледне наляво, и ще види само онова, което е направил отпреди. И ще погледне пред себе си, и ще види само Огъня насреща си. Предпазвайте се от Огъня, дори само с половин фурма! А който няма и това, тогава – поне с добра дума.“
24. Двайсет и четвъртият: „От Анас (р.а.) се предават думите: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) каза:
„Наистина Аллах е доволен от раба, когато той се храни и го възхвалява за храната, или когато пие и го възхвалява за питието.“
(разказан от Муслим)
25. Двайсет и петият: „От Абу Муса (р.а.) се предава, че Пророка (с.а.с.) е казал:
„Всеки мюслюманин трябва да дава милостиня.“
Той попита: „Какво мислиш, ако не намери [за дар]?“
Отговори: „Да работи с ръцете си и тогава ще е полезен и за себе си, и ще дава милостиня“.
Попита: „Какво мислиш, ако не може?“
Отговори: „Да помогне на нуждаещ се човек в беда“.
Попита: „А какво мислиш, ако не може?“
Отговори: „Да повелява одобряваното или благото!“
Попита: „Какво мислиш, ако не стори [това]?“
Отговори: „Да се въздържа от злосторство. И това е милостиня“.
(всепризнат хадис)
1 Делата, за които се получава най-голямо въздаяние при Аллах.
2 Субханаллах.
3 Алхамдулиллах.
4 Ля иляха илляллах.
5 Аллаху акбар.
6 Маха се от пътя онова, което може да причини неудобства на минувачите.
7 Буквално е казано „да се храчи“, но повечето учени го тълкуват както сме го превели.
8 Вж. Бележките към хадис 2.
9 Буквално: „да се обръща [на ложето]“.
10 Или вярващият.
11 Или с последната капка вода.
12 Арабската дума рибат е преведена най-общо като „борбата“, но тя в действителност означава пребиваване на някое място за водене на Свещена борба срещу врага, както и впрягане и подготовка на конете за битка.
13 Когато е възпрепятстван да изпълнява религиозните си задължения.
14 Известно племе измежду мединските помощници (ансарите), Аллах да е доволен от тях.
15 Записват се стъпките, които човек извървява към джамията.
16 Или „казах му“.
17 Т.е. което си направил, за да се увеличи броят на стъпките ти при отиването в джамията, за да получиш по-голямо въздаяние в отвъдния живот.
18 Видове благочестие.
19 Да се оставят на някого, за да пие издоеното от тях мляко, после да му бъдат върнати.
Няма коментари:
Публикуване на коментар