Аллах Всевишния е казал: „И каквото Пратеника ви даде, вземете го! А каквото ви забрани, оставете го!“ (59: 7)
И е казал Всевишния: „… и не говори той от себе си. Това е само откровение, което [му] се разкрива.“ (53: 3-4)
И е казал още: „Кажи: „Ако обичате Аллах, последвайте ме! И Аллах ще ви обикне, и ще опрости греховете ви.“ (3: 31)
И е казал: „Пратеника на Аллах е прекрасен образец за вас – за всеки, който се надява на Аллах и на Сетния ден, и често споменава Аллах.“ (33: 21)
И е казал: „Но не – кълна се в твоя Господ!, – те не ше станат вярващи, докато не те сторят съдник за всеки възникнал спор помежду им; после не намират затруднение у себе си относно онова, което си решил, и напълно се подчиняват.“ (4: 65)
И е казал: „И спорите ли за нещо, отнесете го към Аллах и към Пратеника, ако вярвяте в Аллах и в Сетния ден!…“ (4: 59)
Учените са казали, че смисълът на това коранично знамение е да се обръщаме към Корана и традицията (сунна) на Пророка (с.а.с.).
И е казал Аллах Всевишния: „Който се покорява на Пратеника, вече се е покорил на Аллах.“ (4: 80)
И е казал още: „Ти насочваш към правия път – пътя на Аллах…“ (42: 52-53)
И е казал още: „…И да се боят онези, които нарушават негово нареждане, да не ги сполети изпитание или да не ги сполети болезнено мъчение!“ (24: 63)
И е казал: „И помнете онова, което се чете в домовете ви от знаменията на Аллах и от мъдростта!…“ (33: 34)
Кораничните знамения на тази тема са многобройни.
Що се отнася до хадисите, те са:
1. Първият от Абу Хурайра (р.а.) се предават думите, че Пророкът (с.а.с.) е казал:
„Оставете онова, което съм премълчал! Предходниците ви бяха погубени, защото много разпитваха и имаха различия с пророците си. Ако нещо съм ви възбранил, отбягвайте го, и ако съм дал повеля, изпълнявайте я, колкото ви е възможно!“
Той каза: „Давам ви завет да сте богобоязливи пред Аллах, да слушате и да се покорявате, дори и абисински роб да ви е повелител. Който от вас живее [дълго], той ще види много различия, затова трябва да спазвате моята традиция и традицията на напътените праведни наместници халифи. Твърдо се придържайте към нея! И се пазeте от нововъведенията! Всяко нововъведение е заблуда.“
3. Третият: „От Абу Хурайра (р.а.) се предава, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
„Цялата ми общност ще влезе в Рая освен който откаже.”
Попитали: „А кой отказва, Пратенико на Аллах?“
Отговорил: „Който ми се подчини, той ще влезе в Рая, а който не ме послуша, той отказва“.
4. Четвъртият: „ОТ Абу Муслим (в друг вариант – Абу Ияс Салама, син на Амр, син на ал-Акуаа), Аллах да е доволен от него, се предава, че някакъв човек се хранел с лявата ръка пред Пратеника на Аллах (с.а.с.), а той му казал: „Храни се с дясната си ръка!“
Отговорил: „Не мога“.
Казал му: „Дано не можеш!“
Възпирало го само високомерието му. И не могъл повече да я вдигне към устата си.“
5. Петият: „От Абу Абдуллах ан-Нуман, син на Башир, Аллах да е доволен и от двамата, се предава следното: „Чух Пратеника на Аллах (с.а.с.) да казва:
„Подравнявайте редиците си много добре, иначе Аллах ще ви противопостави един на друг!1“
6. Шестият: „От Абу Муса (р.а.) се предават думите: „В ал-Медина през нощта изгоря дом с жителите му. Когато на Пратеника на Аллах (с.а.с.) разказаха какво се е случило, той изрече:
„Огънят е ваш враг. Гасете го преди да заспите!“
7. Седмият: „От него [Абу Муса] се предава, че Пратеника на Аллах (с.а.с.) е казал:
„Напътствието и знанието, с което Аллах ме е изпратил, прилича на дъжд. Той попада на земя, част от която е добра, затова попива водата и поникват пасбища и много треви. Друга част са безплодни и сухи места, които задържат водата, и Аллах носи чрез тях полза за хората, да пият, да напояват и обработват земята. Попада и на трета част – само голи клисури, които нито задържат вода, нито поникват там пасбища. Това са примери за онзи, който се задълбочава в религията на Аллах и извлича полза от онова, с което Аллах ме е изпратил, и се учи, и обучава, и за друг, който не вдига глава и не приема напътствието на Аллах, с което съм изпратен.“
8. Осмият: „От Джабир (р.а.) се предава, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
„Приличам на човек, запалил огън, в който вие попадате, сякаш скакалци и пеперуди, а аз ви гоня оттам. Дърпам ви за поясите, [за да ви предпазя] от Огъня, а вие се изплъзвате от ръцете ми.“
9. Деветият: „От него [Джабир] се предава, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е повелил да се облизват пръстите и да се омете блюдото [след хранене], и е казал:
„Вие не знаете в коя част от него е благодатта“.
В трети вариант се казва: „Сатаната присъства при всеки от вас във всяко нещо, каквото и той да върши. Присъства дори при хранене. Затова когато някой от вас изпусне хапка, нека я вземе, да махне замърсеното и да я изяде, а не да я оставя на сатаната.“
10. Десетият: „ОТ сина на Аббас, Аллах да е доволен и от двамата, се предават думите: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) направи пред нас проповед с думите:
„О, хора, вие ще бъдете насъбрани пред Аллах Всевишния боси, голи, необрязани: „…Когато наченахме първото сътворяване, така Ние ще го повторим – обещание от Нас. Ние непременно ще го направим“ (21: 104). Наистина! Първи от творенията в Деня на възкресението ще бъде облечен Ибрахи, Аллах да го благослови и с мир да го дари. Наистина! И ще бъдат доведени мъже от моята общност, и ще бъдат закарани наляво4.”
Ще кажа: „Господи, [това са] моите другари“.
Ще бъде казано: „Ти не знаеш какво ново са въвели подир теб. И ще кажа, както е казал праведният раб: „…и бях им свидетел, докато живеех сред тях. А когато ме прибра, Ти им бе Надзорник. Ти на всяко нещо си свидетел.“ (5: 117).
И ще ми бъде казано: „Те не престанаха да отстъпват назад още откакто си се разделил с тях.“
11. Единайсетият: „От Абу Саид Абдуллах ибн Мугаффал, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) забрани да се хвърлят камъни, като каза:
“Ти не ще убиеш [с тях] дивеч и не ще нанесеш удар на врага. Това може само да извади око и да счупи зъб.“
12. Дванайсетият: “От Абис, сина на Рабиа, се предават думите: „Видях Омар ибн ал-Хаттаб (р.а.) да целува Черния камък и да казва:
„Зная, че си камък, който не носи нито полза, нито вреда. Ако не бях видял Пратеника на Аллах (с.а.с.) да те целува, и аз не бих те целувал.“
1 Т.е ще породи между вас вражда, омраза и разногласия.
2 По-точно става дума за подравняването на стрелите преди да им се сложи острие и перо. Освен че регламентира важността на подравняването, този хадис свидетелства също, че се допускат разговори във времето между призива за встъпване в молитва (икама) и самото встъпване в нея.
3 Аллаху акбар! от призива за молитва.
4 Ще бъдат подкарани към Ада.
5 В хадиса се допуска да бъдат изоставяни завинаги хората, които съзнателно правят нововъведения в исляма, отклоняват се и нарушават традицията на Пророка (с.а.с.)
И е казал Всевишния: „… и не говори той от себе си. Това е само откровение, което [му] се разкрива.“ (53: 3-4)
И е казал още: „Кажи: „Ако обичате Аллах, последвайте ме! И Аллах ще ви обикне, и ще опрости греховете ви.“ (3: 31)
И е казал: „Пратеника на Аллах е прекрасен образец за вас – за всеки, който се надява на Аллах и на Сетния ден, и често споменава Аллах.“ (33: 21)
И е казал: „Но не – кълна се в твоя Господ!, – те не ше станат вярващи, докато не те сторят съдник за всеки възникнал спор помежду им; после не намират затруднение у себе си относно онова, което си решил, и напълно се подчиняват.“ (4: 65)
И е казал: „И спорите ли за нещо, отнесете го към Аллах и към Пратеника, ако вярвяте в Аллах и в Сетния ден!…“ (4: 59)
Учените са казали, че смисълът на това коранично знамение е да се обръщаме към Корана и традицията (сунна) на Пророка (с.а.с.).
И е казал Аллах Всевишния: „Който се покорява на Пратеника, вече се е покорил на Аллах.“ (4: 80)
И е казал още: „Ти насочваш към правия път – пътя на Аллах…“ (42: 52-53)
И е казал още: „…И да се боят онези, които нарушават негово нареждане, да не ги сполети изпитание или да не ги сполети болезнено мъчение!“ (24: 63)
И е казал: „И помнете онова, което се чете в домовете ви от знаменията на Аллах и от мъдростта!…“ (33: 34)
Кораничните знамения на тази тема са многобройни.
Що се отнася до хадисите, те са:
1. Първият от Абу Хурайра (р.а.) се предават думите, че Пророкът (с.а.с.) е казал:
„Оставете онова, което съм премълчал! Предходниците ви бяха погубени, защото много разпитваха и имаха различия с пророците си. Ако нещо съм ви възбранил, отбягвайте го, и ако съм дал повеля, изпълнявайте я, колкото ви е възможно!“
(всепризнат хадис)
2. Вторият: „От Абу Наджих ал-Ирбад, син на Сария (р.а.) се предават думите:
„Пратеникът на Аллах (с.а.с.) отправи към нас трогателна проповед, от която сърцата се преизпълниха с боязън у очите се насълзиха. Казахме:
„Пратенико на Аллах, това е сякаш прощална проповед. Дай ни завет!“Той каза: „Давам ви завет да сте богобоязливи пред Аллах, да слушате и да се покорявате, дори и абисински роб да ви е повелител. Който от вас живее [дълго], той ще види много различия, затова трябва да спазвате моята традиция и традицията на напътените праведни наместници халифи. Твърдо се придържайте към нея! И се пазeте от нововъведенията! Всяко нововъведение е заблуда.“
(Разказан от Абу Дауд и ат-Тирмизи, който го е определил като достоверен и добър хадис)
3. Третият: „От Абу Хурайра (р.а.) се предава, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
„Цялата ми общност ще влезе в Рая освен който откаже.”
Попитали: „А кой отказва, Пратенико на Аллах?“
Отговорил: „Който ми се подчини, той ще влезе в Рая, а който не ме послуша, той отказва“.
(разказан от ал-Бухари)
4. Четвъртият: „ОТ Абу Муслим (в друг вариант – Абу Ияс Салама, син на Амр, син на ал-Акуаа), Аллах да е доволен от него, се предава, че някакъв човек се хранел с лявата ръка пред Пратеника на Аллах (с.а.с.), а той му казал: „Храни се с дясната си ръка!“
Отговорил: „Не мога“.
Казал му: „Дано не можеш!“
Възпирало го само високомерието му. И не могъл повече да я вдигне към устата си.“
(разказан от Муслим)
5. Петият: „От Абу Абдуллах ан-Нуман, син на Башир, Аллах да е доволен и от двамата, се предава следното: „Чух Пратеника на Аллах (с.а.с.) да казва:
„Подравнявайте редиците си много добре, иначе Аллах ще ви противопостави един на друг!1“
(всепризнат хадис)
Във варианта на Муслим се предава, че „Пратеника на Аллах (с.а.с.) подравняваше редиците ни, сякаш подравняваше стрели2, докато видя, че сме разбрали това. Един ден той излезе отпред и току да изрече „Аллах е Най-великия!“3, когато видя мъж с издадена напред гръд. Тогава каза: „Раби на Аллах, подравнявайте редиците си много добре, иначе Аллах ще ви противопостави един на друг!“6. Шестият: „От Абу Муса (р.а.) се предават думите: „В ал-Медина през нощта изгоря дом с жителите му. Когато на Пратеника на Аллах (с.а.с.) разказаха какво се е случило, той изрече:
„Огънят е ваш враг. Гасете го преди да заспите!“
(всепризнат хадис)
7. Седмият: „От него [Абу Муса] се предава, че Пратеника на Аллах (с.а.с.) е казал:
„Напътствието и знанието, с което Аллах ме е изпратил, прилича на дъжд. Той попада на земя, част от която е добра, затова попива водата и поникват пасбища и много треви. Друга част са безплодни и сухи места, които задържат водата, и Аллах носи чрез тях полза за хората, да пият, да напояват и обработват земята. Попада и на трета част – само голи клисури, които нито задържат вода, нито поникват там пасбища. Това са примери за онзи, който се задълбочава в религията на Аллах и извлича полза от онова, с което Аллах ме е изпратил, и се учи, и обучава, и за друг, който не вдига глава и не приема напътствието на Аллах, с което съм изпратен.“
(всепризнат хадис)
8. Осмият: „От Джабир (р.а.) се предава, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
„Приличам на човек, запалил огън, в който вие попадате, сякаш скакалци и пеперуди, а аз ви гоня оттам. Дърпам ви за поясите, [за да ви предпазя] от Огъня, а вие се изплъзвате от ръцете ми.“
(разказан от Муслим)
9. Деветият: „От него [Джабир] се предава, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е повелил да се облизват пръстите и да се омете блюдото [след хранене], и е казал:
„Вие не знаете в коя част от него е благодатта“.
(разказан от Муслим)
В друг вариант се казва: „Когато хапка на човек от вас падне на земята, нека той я вземе, да махне замърсеното и да я изяде, а не да я оставя на сатаната. И да не избърсва ръката си с кърпа, докато не оближе пръстите си. Той не знае в коя част от храната му е благодатта“.В трети вариант се казва: „Сатаната присъства при всеки от вас във всяко нещо, каквото и той да върши. Присъства дори при хранене. Затова когато някой от вас изпусне хапка, нека я вземе, да махне замърсеното и да я изяде, а не да я оставя на сатаната.“
10. Десетият: „ОТ сина на Аббас, Аллах да е доволен и от двамата, се предават думите: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) направи пред нас проповед с думите:
„О, хора, вие ще бъдете насъбрани пред Аллах Всевишния боси, голи, необрязани: „…Когато наченахме първото сътворяване, така Ние ще го повторим – обещание от Нас. Ние непременно ще го направим“ (21: 104). Наистина! Първи от творенията в Деня на възкресението ще бъде облечен Ибрахи, Аллах да го благослови и с мир да го дари. Наистина! И ще бъдат доведени мъже от моята общност, и ще бъдат закарани наляво4.”
Ще кажа: „Господи, [това са] моите другари“.
Ще бъде казано: „Ти не знаеш какво ново са въвели подир теб. И ще кажа, както е казал праведният раб: „…и бях им свидетел, докато живеех сред тях. А когато ме прибра, Ти им бе Надзорник. Ти на всяко нещо си свидетел.“ (5: 117).
И ще ми бъде казано: „Те не престанаха да отстъпват назад още откакто си се разделил с тях.“
(всепризнат хадис)
11. Единайсетият: „От Абу Саид Абдуллах ибн Мугаффал, Аллах да е доволен от него, се предават думите: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) забрани да се хвърлят камъни, като каза:
“Ти не ще убиеш [с тях] дивеч и не ще нанесеш удар на врага. Това може само да извади око и да счупи зъб.“
(всепризнат хадис)
В друг вариант се казва, че близък на сина на Мугаффал хвърлял камъни, а той го възпрял с думите: „Пратеникът на Аллах (с.а.с.) забрани да се хвърлят камъни, като каза: „Така не ще уловиш дивеч“. Но човекът пак хвърлял. Тогава му казал: „Рекох ти, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) забрани това, но ти отново хвърляш. Затова никога повече не ще ти проговоря“5.
12. Дванайсетият: “От Абис, сина на Рабиа, се предават думите: „Видях Омар ибн ал-Хаттаб (р.а.) да целува Черния камък и да казва:
„Зная, че си камък, който не носи нито полза, нито вреда. Ако не бях видял Пратеника на Аллах (с.а.с.) да те целува, и аз не бих те целувал.“
(всепризнат хадис)
1 Т.е ще породи между вас вражда, омраза и разногласия.
2 По-точно става дума за подравняването на стрелите преди да им се сложи острие и перо. Освен че регламентира важността на подравняването, този хадис свидетелства също, че се допускат разговори във времето между призива за встъпване в молитва (икама) и самото встъпване в нея.
3 Аллаху акбар! от призива за молитва.
4 Ще бъдат подкарани към Ада.
5 В хадиса се допуска да бъдат изоставяни завинаги хората, които съзнателно правят нововъведения в исляма, отклоняват се и нарушават традицията на Пророка (с.а.с.)
Няма коментари:
Публикуване на коментар