събота, 2 декември 2017 г.

Жалостта към сираците, момичетата, всички слаби, бедняци и пострадали

Аллах Всевишния е казал: „И спусни своето крило над вярващите!“ (15:88)
И е казал Всевишния: „И бъди търпелив заедно с онези, които зоват своя Господ сутрин и вечер, искайки Неговия Лик! И не отмествай очи от тях, възжелавайки украсата на земния живот!“ (18: 28)
И е казал: „Тъй че не огорчавай сирака! И не отпъждай умоляващия!“ (93: 9-10)
И е казал още: „Видя ли ти онзи, който взима за лъжа Възмездието? Това е онзи, който пъди сирака и не подканва да бъде нахранен нъждаещият се.“ (107: 1-3)
1. От Саад ибн Аби Уаккас (р.а.) се предават думите: „Бяхме шестима човека заедно с Пророка (с.а.с.), когато съдружаващите с Аллах му казаха: „Прогони тези, да не придобият кураж против нас!“ Това бяхме аз, Ибн Масул, един мъж от Хузайл, Билял и двама мъже, чиито имена не ще спомена. Тогава в душата на Пратеника на Аллах (с.а.с.) се породило онова, което Аллах е пожелал да се породи. Той се вглъбил и Аллах, Всемогъщия и Всевеликия, ниспослал следното знамение: „И не прогонвай онези, които зоват своя Господ и сутрин, и вечер, искайки Неговия Лик!…“ (6: 52)
(разказан от Муслим)

2. От Абу Хурайра Аиз ибн Амр ал-Музани, един от далите удовлетворителна за Аллах клетва1, Аллах да е доволен от него, се предава, че Абу Суфян отишъл при Салман, Сухайб и Билял, и те му казали: „Мечовете на Аллах не са взели своята дан от врага на Аллах.“ А Абу Бакр (р.а.) казал: „Нима казвате това на старейшина на Курайш и техен вожд?“ Той отишъл при Пророка (с.а.с) и го известил за случилото се. [Пророкът] казал: „Но, Абу Бакр, ти навярно си ги разгневил. Ако си сторил това, значи си разгневил своя Господ.“ [Абу Бакр] отишъл при тях и попитал: „Братя, разгневих ли ви?“ Отговорили: „Не! Аллах да те опрости, братко!“
(разказан от Муслим)

3. От Сахл ибн Саад (р.а.) се предава, че Пратеника на Аллах (с.а.с.) е казал: „Аз и онзи, който се грижи за сирак, сме ето така в Рая.“ И той вдигна показалеца и средния си пръст, оставяйки разстояние между тях.“
(разказан от ал-Бухари)

4. От Абу Хурайра (р.а.) се предава, че Пратеника на Аллах (с.а.с.) е казал: „Който се грижи за сирак, независимо дали е роднина или чужд, ще бъде с мен в Рая ето като тези двата.“ И разказвачът Малик ибн Анас вдигна показалеца и средния си пръст.“
(разказан от Муслим)

5. Пак от него се предава, че Пратеника на Аллах (с.а.с.) е казал: „Бедняк е не онзи, който може да се върне заради една или две фурми, или заради една или две хапки, а бедняк е само онзи, който се въздържа [да проси, въпреки че се нуждае]“
(всепризнат хадис)
В друга версия в двата сборника Сахах се казва: „Бедняк е не онзи, който обикаля хората и се връща заради една или две хапки, или заради една или две фурми, а който не разполага с достатъчно средства, за да преживява, но не разкрива това, за да не му дават милостиня, и не застава да проси от хората.“

6. Пак от него се предава, че Пророка (с.а.с.) е казал: „Който се грижи за вдовици и бедняци, е като борещия се по пътя на Аллах.“ Сподвижникът смята също така, че той е казал и следното:“ …и като молещия се нощем, без да се отегчава, и като говеещия постоянно“
(всепризнат хадис)

7. Пак от него се предава, че Пророка (с.а.с.) е казал: „Най-лошата храна е тази на пиршество, от което са възпрени хора, готови да дойдат, а са поканени такива без охота да дойдат. Който не откликне на покана, той не се е подчинил на Аллах, както и на Неговия Пратеник.“
(разказан от Муслим)
Друга версия в двата сборника Сахих на ал-Бухари и Муслим, предадена от Абу Хурайра, гласи: „Как противна е храната на пиршество, на което са поканени богатите, а са изключени бедните.“

8. От Анас (р.а.) се предава, че Пророка (с.а.с) е казал: „Който отгледа две момичета, докато достигнат зрелост, в Деня на възкресението ще дойде с мен като ето тези двата.“ И той събра пръстите си.“
(разказан от Муслим)

9. От Аиша (р.а.) се предават думите: „При мен влезе жена заедно с двете си дъщери и помоли да й дам нещо. Не намерих нищо друго освен единствена фурма и й я дадох. А тя е подели между тях, без самата да похапне. После станаха и излязоха. Тогава влезе Пророка (с.а.с.) и аз го известих за случката. А той каза: „Който бъде подложен на изпитанието да се грижи така за момичета и се отнася добре към тях, те ще бъдат за него защита пред Ада.“
(всепризнат хадис)

10. От Аиша (р.а.) се предават думите: „При мен дойде бедна жена, която носеше двете си дъщери. Поднесох й три фурми и тя даде на момичетата си по една. После вдигна ръка към устата си, за да изяде третата фурма, но дъщерите й я поискаха, тя я разчупи и подели между тях, въпреки че възнамеряваше да я изяде. Нейната постъпка ме възхити и споменах за нея пред Пратеника на Аллах (с.а.с.). Той каза: „За нея Аллах непременно е отредил Рая или я е освободил от Ада.“
(разказан от Муслим)

11. От Абу Шурайх Хуайлид ибн Амр ал-Хузаи (р.а.) се предава, че Пророка (с.а.с.) е казал: „О, Аллах, аз не допускам да се накърняват правата на слабите, на сираците и жените.“
(добър хадис, разказан от ан-Насаи  с добър свод от разказвачи)

12. От Мусаб, син на Саад ибн Аби Уаккас (р.а.) се предава следното: „Саад смятал, че има заслуги към онези, които стоят по-ниско от него. Пророкът (с.а.с.) казал: „Нима ви се дава подкрепа и препитание за сметка на друг освен на слабите помежду ви!“
(разкзан от ал-Бухари2)

13. От Абу-д-Дарда Уаймар (р.а.) се предава следното: „Чух Пратеника на Аллах (с.а.с.) да казва: „Намерете ми слабите! На вас ви се дава подкрепа и препитание единствено за сметка на слабите помежду ви.“
(разказан от Абу Дауд чрез добри първоизвори)
1 Един от онези, които дали клетва на Пророка (с.а.с.) да се бият  до смърт при ал-Худайбия. На тях е посветено следното коранично знамение: „Аллах да е  доволен от вярващите, когато ти заявиха вярност под дървото…“ (48: 18)
2 В действителност Мусаб, син на Саад, е от второто поколение вярващи след сподвижниците – следовник (табии). Хадисът е разказан и от Абу Бакр ал-Буркани, един от хафизите, наизустили целия Коран, който в своя сборник Сахих посочва като първоизточник на сведението бащата Мусаб – Саад, Аллах да е доволен от него.

Няма коментари:

Публикуване на коментар